söndag 30 december 2007

2007!

Året närmar sig sitt slut och ett nytt år innebär också ett nytt utseende på bloggen! Dags att tänka över 2007 och summera årets händelser! Vad ska slå det här året frågade jag min man när vi promenerade runt i Stockholm i eftermiddags... Han plussade snabbt en massa saker och höll med om att vi får tufft att uppnå ett lika bra år som detta... Men livet bjuder alltid på nya möjligheter! När året inleddes var vi förväntansfulla inför vår Thailandsresa och allt vi hade planerat under lång tid:-)Den 6 mars fick vi bli herr & fru på en otroligt vacker plats, det blev som vi önskade och det är så klart en dag som betyder väldigt mycket. Förutom bröllopet hade vi en härlig semester runt om i Thailand med både delar av vår egen familj och framförallt familjen Olovsson. Min mammalediga tid var över när 2007 började. Jag var redo att börja jobba, ett år hemma var lagom och Gustav började på förskolan. Det blev snabbt fullt upp med nya rutiner, dagis och heltidsjobb... Gustav älskade dagis från första stund och det var väldigt skönt. Vilken stor kille han har blivit under 2007! Nu när året är slut springer han runt här med bandyklubban i högsta hugg, pratar massor, i dag räknade jag till sju ord i en mening... Han älskar att mysa och läsa böcker men har även en stark vilja, envis som bara den! Tålamodet prövas ständigt hos mamma och pappa men jag tror att vi är rätt duktiga i alla fall på att försöka vara konsekventa. Han är underbar vår Gustav och det blir bara roligare och roligare att följa honom...Sommaren 2007 var riktigt usel. Jag kan bara sammanfatta det med för jäkla dåligt väder! Det känns som om vi väntade på sol hela sommaren. Våra planer var att pyssla mycket hemma och göra mysiga saker i sommarsverige men dem planerna frös liksom inne. Vi blev desperata ett tag och letade dyra sista minuten resor men hejdade oss till slut. Vi var i alla fall några få bland alla att få se solen under midsommar som vi firade på Åland. Det är en supermysig tradition som jag hoppas håller i sig! Golfklubborna kom fram i sista stund och användes några gånger,nästa år då jäklar! Sommarens hemmaprojekt var Gustavs lekstuga. Den monterades ner i Sala och monterades upp här på Katarina igen. Vi målade, spikade nytt golv, byggde ny bro, ja det blev ett riktigt snyggt litet hus där Gustav bjöd på köttbullar vid sin spis. När hösten kom var mina förhoppningar att min klass skulle ha förtrollats och blivit änglar. Det stämde väl ganska bra på sitt sätt och när jag summerar nu så är jag riktigt nöjd. Det har varit en bra höst med klassen men annars har det varit jobbigt med mycket annat på min arbetsplats. Det gör det lite extra spännade och se vad 2008 har att erbjuda. Jag kände mig rätt sliten när höstterminen var över men nu har jag sagt i från mig olika uppdrag och det känns jätteskönt. Det innebär en hel del förändringar tror jag... Vår höstresa till New York var en höjdare så klart. Det är en stad med otrolig puls och superkul att ha varit där. Vi hade en höjdarvecka tillsammans! Hösten fortsatte och vintern kom aldrig men julen närmade sig. Gustav firade sin 2 årsdag med pompa och ståt. Många kalas blir det när man är 2. Våra erfarenheter gör kanske att vi lätt kan tänka att vi lever i nuet, därför bokade vi en resa till Thailand i sista stund över julen. Det blev en underbar resa då vi verkligen kopplade av och hade det jättemysigt. Vi var vid havet den 26 dececmber och Gustav fick lägga en blomma i vattnet som vågorna tog med sig ut i havet. Det kändes skönt att vara så närvarande och där på treårsdagen. I morgon ska vi fira in det nya året med våra nyinflyttade vänner här i Sigtuna. Det är så roligt att "min" Maria bor så nära mig nu... Kärleken och resornas år läggs nu till handlingarna och jag ser med spänning fram emot 2008 och allt vad det har att erbjuda oss alla. Ett riktigt GOTT NYTT ÅR önskar jag er alla bloggläsare!





Kram!

Recension

Helt utan planering hamnade vi i biofåtöljerna i dag... Trevligt! Det var många som var sugen på en film så vi fick inga biljetter till Arn utan såg Solstorm i stället. Ingen av oss visste vad den handlade om utan bara att den är inspelad i Kiruna! Det var en lite märklig film men helt ok och sevärd. Många bra skådisar och klart är ju att det säkerligen förekommer massa konstiga saker i olika religiösa sekter, tror jag i alla fall! Filmen får tre gudar av fem! Fina vyer från snö och fjällvärld, det ska bli underbart att få komma till snön några dagar... Året närmar sig sitt slut, jag återkommer i ämnet...

torsdag 27 december 2007

Julsemestern!

Nu är vi hemma igen! Det är alltid skönt att komma tillbaka till hemmets lugna vrå... Men jag kan ju säga att vi hade gärna stannat någon vecka till! Det är liksom inga problem att fördriva dagarna. Tiden går så fort, konstigt för man gör ju egentligen ingenting. Vi har verkligen bara solat, badat och haft det skönt. Inte ett enda måste och det har varit helt underbart. Vi är jättenöjda och Thailand är ju bara ett fantastiskt land att semestera i. Vi trivs där... Hemresan blir alltid väldigt lång men vår tvååring är en riktigt rutinerad resenär och somnade in direkt vid start och sov hela tiden till mellanlandning. Somnade om igen med välling och sov dryga fyra timmar till, sedan frukost och efter det var det dags för kaptenen att landa flygplanet hemma i Svedala. Tala om lyckad resa- Hurra! Nu sitter jag här och tittar ur genom köksfönstret och undrar när det ska ljusna? Klockan är 07:30 och det är kolsvart... Vi har ju varit i gång några timmar nu och jag går väl på någon övertidskraft. Kommer nog att somna ovaggad i kväll. Här följer lite bilder från resan... Hoppas alla har haft en mysig jul- den fortsätter ju ett tag till!

Vattnet är klart och vackert, jag gillar bäst att ligga vid stranden men det var perfekt att ha nära upp och bada i poolen också. "Bada i Thailand" var lika med att bada i poolen enligt Gustav!












För varje dag som gick blev badkillen modigare och modigare och hoppade vilt från kanten! Puffar är bra!





Vi matade elefanterna med bananer mer än en gång! Det var väldigt spännande...











Grabbarna i baren! "Pappa dricker bärs och jag dricker apelsinjoos!"









Thailandstomten förstår ni, han lägger paketen under täcket han! Glädjen var stor över den finfina freesbyn... God Jul!





Julafton firade vi med våra vänner Anna o Anki som är på resande fot i Thaitrakterna... Jättetrevligt! Vi satt länge på en Thairestaurang alldeles vid havet, perfekt! De hade lite mycket att göra den här kvällen på stället och glömde visst bort det mesta, även vår nota:-)






Såå glada och nöjda över spontansemestern på Karon och Bang Tao beach! Vad härligt vi har haft det!

God fortsättning på julen!










lördag 22 december 2007

En julhälsning!

Från poolen och den strålande solen vill vi önska alla en riktigt GOD JUL! Vi lever lugnt vid strandkanten och badar och leker hela dagarna! Det är verkligen kvalitetstid och skön semester... Tyvärr så har vi hamnat vid en trög dator så vi kan inte bjuda på några läskande bilder...ännu!

Må så gott alla, vi hörs och ses!

KRAM

onsdag 12 december 2007

Gustav 2 år!


Herregud, jag kan ju inte skriva ett inlägg den 12 december utan att nämna min sons tvåårsdag! Den har nu firats i flera dagar med släktingar och kompisar. Avslutades i dag med mormor och morfar, farmor och Gunnar och familjen Enquist på besök. Han var nöjd och glad över sin födelsedag och alla paketen:-)

I söndags var det 11 små underbara barn mellan 1-4 år som roade sig på Pippikalas här på Katarina. Pippi hade en huvudroll och fick sitta på ordförandeplatsen och delta i kalaset. Gustav hade den andra huvudrollen genom att tala om att allt är "MITT", det verkar uppta hela tvååringens tankevärld... De käkade guldpengar som aldrig förr och röjjde runt i huset... Det blev ett bra kalas och hans mamma och pappa somnade i soffan tidigt på söndagkväll.


GRATTIS GUSTAV, PUSS!

Ändrade julplaner!


Här kommer vi i familjen Mattsson att sitta och vänta på tomten! Inte helt fel får jag lov att säga eller hur! Allt regn plus allt jobb gjorde att jag närmade mig en kraftig depression vilket i sin tur gjorde att min man, med samma känsla började surfa på resor... Tur att han är spontan, lite galen nästan men nu känns det ju underbart att resväskan är framtagen ur garaget... Vi åker till Thailand på fredag och njuter i en solstol i två veckor. Vi som har läst "tomtarnas glada jul" i flera veckor för att Gustav ska veta hur det kommer att bli på julen. Hur ska det gå nu när alla hans förhoppningar och fantasier blir till palmer, intensiva thailändare och sand mellan tårna? Vi får väl så klart fira julafton på någon trevlig galamiddag, har gjort det förut....

Vi önskar alla en riktigt GOD JUL!
Hoppas att vi hittar någon bra=snabb dator där nere för då kommer det fler hälsningar från solen!

lördag 1 december 2007

Äntligen December!

November är ju en riktigt usel månad, tack och lov har det blivit december idag! Hurra!
Nu närmar sig julen och ledighet. Jag behöver vara ledig... Det har varit en höst full av jobb, fy vad mycket jag har att göra hela veckorna. Alla utvecklingssamtal och extrasamtal som behövs tar mycket kraft. Jag är ingen person som gör mitt jobb halvhjärtat, det är både för och nackdelar med det... Ofta funderar jag på vad jag ska bli när jag blir stor! Jag tycker ju mycket om mitt frökenjobb, det är väldigt dubbelt... Men i bland tänker jag att jag måste ju testa att göra något helt annat. Jag vill kunna se utveckling och att gå vidare på karriärstegen, det är inte riktigt möjligt i min värld... En vacker dag kommer jag nog på något! Vi drömmer om solen just nu, har man en gång rest i väg den här årstiden så vet man hur underbart det är... Om någon vill drömma sig bort kan ni göra det via mina kompisar Anna och Ankis reseblogg från Thailand i fem veckor....
http://www.annaanki.blogspot.com/
Kram!