torsdag 31 januari 2008

Gott och blandat

Samlade och blandade tankar så här på kvällskvisten en torsdag...Ligger i soffan och slöar, har dammsugit i dag för att vara "klar" inför helgen. Tänk vad skönt att komma hem i morgon och fredagsmysa direkt!

Längtar efter: 1.snö och vinter 2.städhjälp 3. sportlovet

Blir glad av: 1.Gustav 2.ett svettigt träningspass 3.tulpaner

Måste ha: 1.en Isatavla 2.ett överkast 3.en ny bil

Positivt på jobbet: 1.Eva, min närmsta kollega 2.mina intressanta samtal med chefen 3.barnens framsteg

Ser fram emot: 1.Vår bröllopsdag 2. påsken 3. sommaren

Vill inte: 1.vara så trött 2.att det ska regna varje dag 3.vara chokladsugen

Utropstecken i köket (!): 1.Ikeas nya vattenkanna 2.vår nya stekpanna 3.Jag har städat skafferiet

Godsaker: 1.Pinjenötter 2.fruktsallad, passionsfrukt 3.frukost knäckebröd

Februari (?): 1. Kortaste månaden 2.Alla hjärtans dag 3.vecka 9

söndag 27 januari 2008

Inredning är skoj!


Just nu befinner jag mig i inredningsbubblan! Det betyder att jag tänker mycket på projekt som jag skrev om tidigare, surfar en del och vill ha massor av saker... Jag låter mig inspireras av härliga tidningar och drar i väg i tankarna för att snabbt hämtas tillbaka av min man! Men.. han tycker att jag har bra ideér oftast. Det brukar svänga när det ska handlas mellan inredning och kläder lite olika perioder, även resor får väl räknas in rätt regält... I går begav jag och Gustav oss till Ikea en sväng. Jag visste mycket väl att det var löningslördag och förmodligen hysteriskt men jag var väl förberedd! Jag hade med mig en klubba (det var ju lördag) och russin plus en massa tålamod. Det gick toppenbra och jag hade bara ett projekt och det var att hitta en förvaring till Gustavs leksaker här på nedervåningen. Jag har tröttnat på att se allt utspritt över hela golvet hela tiden. Jag lyckades väldigt bra får jag säga nu när jag har byggt och monterat klart i kväll. En fin möbel i ek, som en kista ungefär med fårskinnet på toppen. Vi ser inte en enda leksak och Gustav låg på kistan och läste en bok, Hurra!
I kväll har jag gjort en beställning från vimsadekor. De har roliga skyltar som man fäster på väggen. Det blev en till Gustavs dörr och en till väggen precis ovanför hans säng... Kolla den sidan, rolig!
www.vimsadekor.se

Sov gott!





lördag 26 januari 2008

Coolt och läskigt!


Är den inte dödscool?? Skärpan blir bättre om ni klickar på affischen. Jag gillar Gustavs nybeställda tavla helskarpt. Längtar tills den kommer så ska vi göra om en vägg där två nya tavlor ska hänga varav den här är en! Mamman till den här roliga idén är Lisette. Hon är den mest kreativa och duktiga person som jag känner, hon skapar många fina saker! Gustav har två väldigt fina mössor också som är Lisettes design. Hennes blogg finns som länk hos mig!
Gustav är ju en "Kenneth & Cecilia production" som ni ser och vet! I kväll blev jag varse om hur otroligt rädd man är om sin "production"... Gustav krockade med Thea när vi var där och lekte. Han slog inte huvudet men måste oturligt nog ha fått en jättesmäll vid kindbenet, när jag tog upp honom gråtandes blev så slutade han andas och ögonen började rulla. Han kvicknade till men försvann sedan igen. Vi ut på altanen och fick liv i honom och sedan var han jätteledsen. Det var så läskigt! Vi har ju hittills varit så förskonade från elände så jag är ju inte van... men jag kände mig så otroligt maktlös och visste inte vad jag skulle göra! Nu sover han sött vid min sida men jag kommer att ha stenkoll på honom i natt...

Älskar dig Gustav:-)

måndag 21 januari 2008

Nya projekt på Katarina...

Jag är en sån som alltid vill ha nya projekt i åtanke! Nu är det dags att planera för lite hemmafix... Även om vi bor i ett nytt hus så finns det alltid i mina ögon saker att förändra och förnya! Det krävs även att vi bokar upp vår private snickare och allt i allo sheriffen, söker bygglov och sparar slantar. Jag har tre tänkbara genomföranden som vore roligt att kunna starta med till våren och sommaren och sedan framåt hösten...Vi vill bygga in en del av vår uteplats, jag är så trött på förstörda utemöbler och tallbarr i regnet. Tänk vad trevligt att sitta och mysa under taket i en fin inglasning. Sedan är det extrarummet som blir i vårt nuvarande förråd. Där ska det bli ett fint kontor med gästsäng och en hörna där jag ska ha min gungstol och en läslampa. Gustavs leksaker får också bo där för just nu håller jag på bli galen på alla saker som förgyller hela vardagsrummet. Jag har en idé om att göra om klädkammaren också för att få till bättre förvaring. Hur kan det vara så svårt att få till bra förvaring?
Jag drömmer vidare och återkommer när vi tar första beslutet! Förresten om någon vecka kommer JM hit och tapetserar om hela nedervåningen. De har tappat bort den tapet vi har och därför får de göra om allt... Det blir kanon och jag får en vitare tapet!



söndag 20 januari 2008

Söndag den 20!

I dag går tankarna till Thailand och Johan och Jennys bröllop! Det är så lätt att drömma sig tillbaka till den där magiska stunden på stranden. Solen på väg ner och en himmel i skiftande rosa-lila färger. Där stod vi och tittade ut över det vackra havet och levererade fina ord till varandra! Det känns lite sorgligt att man bara får vara med om det en gång! Jag får väl ta fram filmen och näsduken i bland för att minnas... Ser med spänning fram emot att få se bilder på bloggen de uppdaterar oss här i Sverige med. De är så duktiga på att skriva och visa bilder så det känns nästan som om vi varit med lite grann ialla fall... Den ligger som en länk så kika gärna in om ni blev nyfiken!

Tiden går så fort och snart är det vår första bröllopsdag! Det måste ju firas...




Grattis Edwin 2 år!

lördag 19 januari 2008

Fredagkväll!

Fredagar är ju den dag i veckan när man somnar tidigast! En god middag och ett glas vin så orkar man precis vara med genom På spåret och kanske resten av Lets Dance, sedan är det gó natt! Men... när man hittar på något en fredag då orkar man ju mycket mer och helgen blir genast förlängd. I går var jag bjuden på en liten tjejmiddag fyra hus bort! Vi fick en trevlig fördrink, blev lyxigt serverad vi bordet en god middag med gott vin. Sedan var det glass och jordgubbar, lite choklad och bubbel! Avslutades med ost och kex och mera rött vin! Herregud vad mycket fyra heltidsarbetande småbarnsmorsor har att prata om och vad tiden går fort! Framåt halv ett var jag fortfarande vaken och tänk vad härligt att bara dra på sig gympadojjorna och smyga hem.
I dag blir jag däremot chaufför till kvällens 50 årsfest!

söndag 13 januari 2008

Stockholm i mitt hjärta...



Nu har vi spelat vårt nya spel Stockholmsspelet!! Det var ju ingen lätt uppgift för mig, norrländskan som skulle tampas med tre stockholmare... Men jag hade en säker lagkamrat och det hela gick rätt bra. Spelet var kul men ganska svårt... Ingen av oss har så bra koll på att åka kommunalt i stan, vad heter den och den bussen?? Jag får se till att bli turist i min egen stad till sommaren för det finns många platser jag inte känner igen! Min lagkamrat visade sig även vara gammal klasskompis med han som har gjort spelet. Karaktärerna= spelpjäserna var bilder på hela hans familj så det var lite kul och vi fick lära känna pjäserna lite närmare!

Ett aktivitetstips till nästa helg, spel är kul!

lördag 12 januari 2008

POP rea

Herregud, folk är galna! Och då får jag väl räkna in mig själv och Maria bland dem också! Klockan 10 öppnade Polarn och pyret sin vinterrea och vi var väl där strax efter 10 för att vara bland de första, inte behöva trängas så.... Men ! min granne som jag träffade i kön meddelade att när portarna slog upp så sprang folk in till vinterkläderna, det kan man ju undra över i flera syften eftersom vintern lyser med sin frånvaro... När sedan vi alla hade tittat klart, också det samtidigt så blev ju köerna enorma. De ringlade från flera håll runt i butiken, det var nära fight när kvinnorna började bråka om vilken kö som var den första och riktiga kön. Tur nog stod det någon med förstånd i kön som tyckte att de skulle använda trafikens regler med varannan...

Det hela resulterade i några tröjor, en fleecejacka, strumpor, lång och kort kalsonger. Jag tänkte att vi skulle testa kortkalsonger i stället för blöja när vi tränar att gå på toaletten. Första försöket lyckades inte så bra även om Gustav tyckte mycket om björnkalsongerna men de blev blöta efter fem minuter...


måndag 7 januari 2008

Heja, heja friskt humör!




Helgen avslutades med denna fantastiska tjej! Suverän!

Måndag och vardag igen, första dagen på jobbet och det gick ju riktigt bra!








lördag 5 januari 2008

Besatta av reslust!

Läste Karins blogg och såg hennes avslöjande angående sommaren... Det blir ju lite sjukligt att ständigt tänka på resor men det är ju så kul! Alla vet ju att förra sommaren var usel. Det var inte många soldagar på hela sommaren och det kändes tungt när hösten kom... Därför bestämde jag och Karin att stå väl rustade inför sommaren 2008! Vi skulle minsann boka en resa i god tid för att veta att åtminstone två veckor ger sol & bad. I god tid var tydligen för ett tag sedan, folk är lite galna och har redan bokat mycket av sommarens utbud men vi tänker väl likadant allihopa. Fixaren Karin surfade intensivt och resultatet blev flygbiljetter till Split i Kroatien. Där är det vackert och alldeles klart vatten. Ingen sand i hela packningen och fortfarande lite billigare än Spanien och Italien. Det blir ryggsäckarna på och killarna i släptåg, ut på nya äventyr:-) Det känns toppen att ha det att se fram emot under våren. Hurra!

Slatni Rat, en häftig strand som vi säkert kommer att besöka!

Lugnet råder...

Första veckan på det nya året ägnar vi åt lugn och ro i Gällivare! Det innebär att vi sover länge på morgonen när Gustav springer i väg till mormor och morfar. Vi slöar och äter god mat! Det betyder väl också att vi inte har börjat med den där nyttiga maten än... Men i går köpte jag "Må bra" tidningen som en inspirationskälla:-) "På måndag" är ett gammalt klassiskt uttryck som jag gärna använder igen, då är det dags! Tyvärr har vi alla blivit väldigt förkylda, kan väl vara luftombytet från Thailand, Stockholm och nu den norrländska vinterluften. Jag har blivit helt likgiltig till förkylningar för de tar aldrig slut, jag känner mig ständigt snuvig och undrar om jag har något immunförsvar alls? Vi har dock trotsat det lite grann och varit ute på promenader, Gustav har blivit kompis med snowracern, eller boben som man säger på norrländska! Vi har åkt spark och tittat på morfars skotrar. De är lite läskiga för de låter så högt, hur ska det gå till påsk? I morgon går flyget hem igen och vardagen väntar. Det känns helt ok att gå till jobbet faktiskt. Jag har bestämt mig för att agera på ett visst sätt som jag tror gynnar mig själv och det känns bra! Det som känns riktigt uselt är dagis, jag återkommer i frågan men vi har bestämt oss för att vi måste göra något nu!
Må så gott alla, januari betyder att vi går mot ljusare tider!

tisdag 1 januari 2008

Vad händer 2008?

Så står vi på ny mark, välkommen 2008 att ta oss med på nya äventyr! Tack till Enquists som förgyllde den sista kvällen av det gamla året med en mycket trevlig nyårs-inflyttningsfest!!
Karin gjorde en Brasiliens ABC nyligen, det var en bra idé tycker jag. Försöker därför mig på en förväntningarnas ABC lista inför 2008!
A:ktiviteter i massor
B:yggnationer
C:ecilia+Kenneth
D:agisförbättringar
E:ttårig bröllopsdag
F:lygresor
G:rillkvällar
H:älsa hos nära o kära
I:s på Mälaren
J:obbförändringar
K:lass 2a är duktiga varje dag
L:yckliga stunder med Gustav
M:aten blir nyttigare hos oss
N:yfikenhet:-)
O:troligt fin sommar
P:åsk i fjälls
Q:valitetstid med Gustav
R:ara farmor hjälper oss
S:atsbesök
T:ravvinster
U:tvecka svingen
V:änners sällskap
X:tra rummet byggs
Y:nnest med sommarlov
Z:zzzzzömn
Å:land
Ä:gare till en ny bil
Ö:nskningar slår in!