söndag 7 juni 2009

Resans mål!

Carl Axel Mattsson
Född 20090605
kl:03:12
Vikt: 4310 g
Längd: 53 cm


Skrållans resa har nått sitt mål...





lördag 6 juni 2009

Skrållans ankomst!



Sveriges Nationaldag och Gustavs namnsdag!

En fin dag att vakna upp till, vi firar att vår andra son föddes i går den 5 juni 2009 kl.03:12 på BB Stockholm. Allt har gått väldigt bra och vi känner enorm lycka över att ha fått en till fin och frisk son att älska lika mycket som Gustav.

Bilder på den nyfödda killen kommer...



måndag 1 juni 2009

Underbara sol!

Alla är så fantastiskt nöjda med den här helgen! Livet har varit sååå härligt och tänk att det nu är sommar...
Ja, alldeles förfärligt varmt, ingen vind och kokhett... Jag har vandrat in och ut och inte vetat vad jag ska ta mig till! Fy tusan vad jobbigt det är! Mina fötter, fotleder och vader är liksom ett, helt svullna och pulserande av vätska. Ledvärk i fingrarna och en mage som värsta ölkaggen! Det ser inte klokt ut, inga prinskorvar till tår utan mer kabanosser. Det gör ont också så det är riktigt synd om mig:(
Gick så finklädd jag kunde på lilla Mollys dop, i badtofflor. Vad gör man?
I dag tänker jag inte gå ut alls, sitter vid datorn och forskar i min nyupptäckta värld-facebook! Sedan ska jag gå upp och röjja i det som ska bli Skrållans rum, gå upp och ner för trappan, bära saker och fixa! Nu ska han ut...
Positiv? Ja, jag är väldigt glad att jag inte ska föda i augusti för sommarvärme och höggravid rimmar sååå illa!

Kram:)

fredag 29 maj 2009

Vecka 39



En sista bild på magen... Även om det slutar med att jag går över tiden så kommer inte magen att förevigas mer, det räcker nu!

Bilden är tagen i kväll i profil, den verkligen hänger ner för att visa att den är klar! Utan att jag tänkte på det så kom vaggan med i bakgrunden som ett fint litet tecken. Från magen till vaggan hoppas vi att Skrållan snart ska förflytta sig på ett lugnt och fint sätt. Vaggan är speciell, där låg jag själv för trettiofem år sedan och sov så gott!

torsdag 28 maj 2009

Shopping!

I går fick jag följa med Anna och Alice på utförsäljning av Peak kläder i frihamnen. Det kan man ju inte tacka nej till även om det kanske inte var optimalt för höggravida... En stor lagerlokal och kläder överallt, i kartonger på golvet och hängande efter alla väggar. Det var bara att prioritera och ge allt en stund... Slutligen var jag jättenöjd när jag löste ut mig i kassan. Det blev en fin höstjacka för mig som ska vara ute på promenader hela hösten, en hoodtröja så klart som jag redan går runt och myser i. En blus och ett linne som jag längtar till att få på mig och även ett par byxor och en piké till min man.:) Tänk att lite shopping kan göra människan så glad! I dag däremot får jag som vanligt tillbaka för att jag tog ut mig. Är jättetrött och har legat i sängen hela förmiddagen. Passar bra eftersom det regnar. Torsdag i dag, hörde ryktesvägen att i helgen är det dags att åka till Danderyd för ett besök på BB Stockholm, det ser jag fram emot!

28 grader varmt och sol utlovas inför pingsthelgen för er som inte tänker föda barn!

Ha det så skönt...



måndag 25 maj 2009

Måndagstankar!


Ja, i dag har jag ju verkligen inget att klaga över! I dag njuter jag av sol och lugn och ro... Ute är det fantastiskt väder, bara så ni vet alla som sitter inne vid skrivbordet! Jag försöker gå runt på tomten och flanera, inte göra en massa saker. Det är inte det lättaste som ni vet, ni som känner mig men jag tycker att jag lyckas rätt bra! Försöker att inte vara för mycket i solen för huden beter sig lite annorlunda som höggravid.

Vårt nya rum börjar ta form och i går kväll kom skrivbordet på plats. Det ser kanonbra ut men jag måste tänka vidare nu hur fortsättningen av den efterlängtade arbetsplatsen ska se ut. Måste komma på lite smarta lösningar.

12 dagar till Skrållans datum, tänk vad konstigt det känns att gå här och inte ha en aning om när "det" ska hända. Det är bara att acceptera en helt maktlös situation. Jag funderade just vad jag skulle göra om vattnet gick nu mitt på dagen. Får väl ringa en taxi i så fall eller skrika på någon granne som kör mig.


Den som väntar på något gott...

söndag 24 maj 2009

Förvandlingen!

Vårt lilla barn, Gustav lillkillen har genomgått någon slags förvandling under några få veckor. Det är säkert helt normalt för hans ålder.... Men för mig kom det så snabbt och jag är inte riktigt med på tåget än! Helt plötsligt har flera kompisar blivit riktiga polare här på gatan och Gustav drar på sig skorna och ropar i dörren " jag går ut och sparkar nu"... Sedan är han borta och vi ut och efter för att se att allt går bra och rätt till. Det gör det så klart för det allra mesta och han vet reglerna rätt bra. Så klart blir det tydligt att om man är med kompisar så kan man tänja på gränserna lite lättare... Det innebär många "duster" här hemma då vi får förklara varför det är så och varför det är si... Till svar får vi den fantastiska kommentaren "jag vill inte prata med er" och sedan går han och sätter sig under skänken i rummet och tjurar. Härligt, 3,5 och redo för att bli en fri individ med egna värderingar och många viljor! Det sköna är att många andra stunder är han den han alltid har varit, otroligt klok och mysig och så klart mammas och pappas lilla älskling!

Puss Gustav!

onsdag 20 maj 2009

Arbetsbefriad!

Arbetsbefriad i drygt ett år!
Läste om att det inte var riktigt rätt att använda ordet "föräldraledig" för särskilt ledig kommer jag nog inte att bli...
Det känns märkligt att åka från jobbet, kollegor och barn och veta att jag inte kommer att åka dit för att jobba på så lång tid...
Nu ska jag verkligen skifta fokus och bara koncentrera mig på min kropp och min familj och vår väntan på lilla bebisen!
"Jag går hem och lägger upp benen i soffan" skrev jag till mina kollegor för ganska exakt 3,5 år sedan i ett mail den dagen jag slutade. Inom tre dagar var Gustav redan född så i dag har jag lämnat samma meddelande, nu är det bara att vänta och se!

Hör av er alla lediga, nu kan jag luncha varje dag:)

Trevlig långhelg!

fredag 15 maj 2009

Vilken vecka!

När man borde ta det som mest lugnt så händer det mesta... Det är ju en klassiker i vänta barn sammanhang!
Här hemma startade vi vårt bygge i måndags morse klockan 7. Sedan har "byggkillarna" som Gustav kallar dem jobbat mellan 7-18 oabrutet varje dag och även i morgon lördag... De är helt otroliga och väldigt duktiga! Det är ju underbart att följa ett bygge när det händer så mycket hela tiden... I morgon ska fönstret på plats och golvvärmen. Kenneth har spacklat och ska sedan måla vita väggar, golvet blir grå/svart och väldigt spännande att se när det kommer på plats!
Vi kommer att få ett fint rum här på nedervåningen, tyvärr blir det ju inte så mycket kvar av garaget. Det blir till att organisera ordentligt därinne sedan.
Längtar till det roliga, att inreda:)

22 dagar kvar på Skrållans nedräkning!
Jag börjar känna mig sliten , vätskan kommer med besked men det är bara tre jobbdagar kvar! I morgon hoppas vi på sol när vi ska på kalas i Hagaparken...

Trevlig Helg!

söndag 10 maj 2009

Slutet närmar sig...

Välkommen vecka 36...

Nedräkning!

I går hade jag en jättesvacka och trodde nästan att jag skulle föda. Kroppen gav så konstiga signaler men i dag är en ny dag och jag har sovit betydligt bättre. Sömnen är ju helt avgörande för att orka med dagen.
När man är en osmidig flodhäst sover man inte så bra, kissar just nu varannan timme, tar näsdroppar då och då och vaknar så klart när jag vänder mig:)
Skrållans spjälsäng är bäddad, jättefin blev den och även vaggan här nere som jag själv legat i står redo att ta emot prinsen!
Jag har rengjort bilstolen och i dag ska vi tvätta bebiskläder och kanske packa väskan...
Som sagt jag är redo, men jobbar helst en dryg vecka till för att ge mina andra 26 barn det sista av min omsorg!



Solen skiner, ha en skön söndag!


onsdag 6 maj 2009

Sport i rutan!

Det är ju fantastiskt hur mycket sport det alltid är på tv:n. Jag förstår att det finns annat på andra kanaler men här hemma tas alla chanser till sport.. Just nu är det hockey VM var och varannan dag som blandas med allsvenskan i fotboll. De matcher som inte visas i televisionen kan man köpa och se på datorn:) Samtidigt pågår Champions league i fotbollseuropa med riktigt spännande matcher. I bland måste man också hålla koll hur det går för Z i NHL-slutspelet, ofta väldigt sent på kvällarna!


Jag gillar sport så det är ingen klagan utan bara en reflektion av utbudet. Just nu har jag inte så många åsikter heller utan finns bara i soffan som en zombie efter 20:00...
Synd att de måste ha hjälm...
Tur att man vet vad som finns innanför gallret...





torsdag 30 april 2009

Valborg!


Ledig dag i dag och i morgon! En stor sol på himlen, kan det bli bättre? Nu åker jag till landet och intar solstolen med mina rättningshögar i knät... I måndags hos barnmorskan så hade bebisen lagt sig väl tillrätta låååångt ner med huvudet. Det kan jag säga att jag redan förstått på grund av ett stort antal ökat toalettbesök senaste dagarna... Jag är jätteglad över att veta att han ligger på plats redan eftersom andra barnet inte alltid fixerar sig. Det beydet dock inte att han kommer tidigare, ville barnmorskan gärna tydliggöra! Men.... det kan kännas som om du går med ett "huvud mellan benen" de sista veckorna.... Härlig kommentar!
Ha en skön helg!
Kram

tisdag 28 april 2009

Nätpost!

Jag har gjort några mindre vanliga köp via nätet!
Först vill jag hylla Fuji film för deras nya fotoböcker. De ville presentera dem för trogna kunder och det verkade jag visst vara. Fick en rabattkod på en A4-fotobok helt gratis för att testa. Tog fram alla fina Kroatienbilder och skapade en enkel men väldigt fin bok med semesterminnen. Kom på posten inom en vecka! Jag kommer att göra fler böcker via dem, testa!

www.fujifilm.se

Mitt andra köp är tre exotiska "träd". Tja, det är inga träd ännu men det gäller väl att gå ut med höga ambitioner om att lyckas:) När de anlände i sin kartong var det 20 cm och nu ska de planteras och växa o frodas i glashuset. Så om några år kanske vi har ett fint olivträd, ett citronträd och sedan det mest spännande ett passionsfruktträd... Vad tror du Anna S, min närmsta trädgårdsexpert! Jag får väl konsulta dig med frågor om detta projekt!

www.fromedposten.se


Snart helg igen, TREVLIG VALBORG!

Kram-kram

torsdag 23 april 2009

Trettiofjärde veckan!

Fredag i morgon igen... Ännu en vecka genomförd! Jag har varit rätt pigg ett antal veckor nu tycker jag och det mesta har fungerat bra även om jag har varit trött på kvällarna, men vem är inte det?

Men i onsdags smällde det till, jag sov dåligt som jag oftast gör nu, men klev upp och kände mig såå tung, både i huvudet och kroppen:). Tog mig i väg till jobbet men allt var fruktansvärt. Jag gick in i den berömda väggen och åkte hem tidigare på eftermiddagen och låg i soffan resten av kvällen och somnade sedan. I dag har det varit en mycket bättre dag tack och lov. Jag försöker ta gårdagen som en varningssignal från min kropp till min hjärna men för mig är det inte så lätt. Det är lätt att säga att "man måste ta hand om sig i första hand" men det är inte lika lätt att förverkliga. Jag vet att jag är usel på det, vill gärna att allt ska rulla på och att jag ska klara av allt jag brukar och att jag ska fixa att slutföra allt jag har kvar på min avprickningslista... Jag kan inte skylla på mitt jobb men det är riktigt dåligt att arbeta mot och med människor i en sådan här situation, det är så mycket svårare att bara strunta i saker och tänka att det löser sig. Det krockar med allt jag ska slutföra och samtidigt läser jag att från och med nu ska du försöka vila så mycket som möjligt och träna avslappning och andning. Tjoho, andningen jag tränar är att inte flåsa när jag läser högt för barnen...

Jag vänder på det och tänker på att nästa vecka är en tredagars för mig, perfekt att hämta ny kraft, sedan två hektiska helveckor, och en tredagars igen! Därefter börjar min ledighet eller vad man nu ska kalla det... Hoppas att det blir en vecka hemma i alla fall innan Skrållan flyttar ut till oss. Han är stor nu, väger ungefär 2,5 kg och måste vara lång... När jag kör bil, vilket inte är särskilt skönt så får jag en spark längst ner mot ljumsken samtidigt som det sparkar upp mot brösten... Det är bara att andas och fälla bak sätet och köra raggarstilen!

Men som sagt, allt är värt det, tur att man vet att det är något fantastiskt man får i pay back!

Här har vi Gustav den 12 december 2005, alldeles ny!

lördag 18 april 2009

Träningsvärk!

Sitter framför tv:n och äter min frukost, klockan har slagit 11. Det känns som lyx i allra högsta grad och jag har det riktigt skönt. Solen lyser ute men det blåser och ser lite kallt ut, tror inte att det är solstolsväder i dag. Det är ju tur eftersom jag var till Mio i går och skulle köpa en ny vilstol inför helgen men de var så klart slut. Jag fick beställa en för de var så populära, jag får alltså sola nästa helg!

Jag hade lite svårt att ta mig ur sängen i dag, haltade in på toaletten. Jag hade det nästan på känn, jag var på "Amerikansk fest" i går och fick lära mig dansa linedance. Tänkte först sitta kvar på stolen och agera publik men glömde konsekvenserna för en stund och deltog aktivt i kursen. Det var superkul! Svetten rann och jag blev rätt anfådd, fick beröm för min dans av fröken och då blir man ju glad. Det trodde väl ingen som känner mig någonsin skulle hända, eller hur Anna M:)...Vi käkade amerikansk buffé, gott och lite kul med annan buffé än italiensk. Dansen tog all min kraft så jag fick överge festen sedan och åka hem till sängen.

I dag är jag bjuden hem till flera goda vänner, vad snälla de är som tänker på mig:) Jag tror dock att jag ska valla runt mig själv i Stinsen, titta förbi vännerna och säga hej, sedan hyra en bra film!


Ha en bra lördag!

torsdag 16 april 2009

Lyx eller pest?

Ensamt och tyst är det här hemma i vårt hus. Mina två killar har tagit flyget till norr för att köra skoter och pimpla i flera dagar! De har längtat länge och kommer få det härligt. Jag har dagar att vila och bara ta det lugnt! Jag ska verkligen försöka även om det inte riktigt är min grej att inte göra något. Därav rubriken, är det lyx eller pest som jag har framför mig?

Tänker jag på jobbet så är det väl mest pest för jag måste sitta ett antal timmar med rättning av många Nationella prov. Jag har otroligt mycket att slutföra på jobbet innan jag går hem, puh men nu har jag i alla fall bestämt att den 20 maj blir min sista dag.

Fredagen blir lite lyx med fest på kvällen. Sedan får jag ta en dag i taget resten av helgen:) Tänk vad snabbt det blev fredag igen!

Trevlig Helg...






måndag 13 april 2009

Susan Boyle - Singer - Britains Got Talent 2009


Kolla YouTube och denna Susan, 48 år och okysst från någon liten by i England som tog juryn o publiken med storm i Talent 2009. Så häftigt att en med gravid hormoner i alla fall fällde en liten tår, jag är helt säker på att fler kommer att göra det när ni ser henne!





söndag 12 april 2009

Påsk i söder!


Det var länge sedan jag firade påsk här nere i söder. Det är härligt att vara i norr och vistas på fjället den här årstiden... Men med detta finfina vårväder har helgen varit underbar. Vi tog det lugnt fredag till lördag genom att hälsa på vänner på landet i Norrtälje. En tvåveckors bebis fanns också tillgänglig för oss att öva lite på, sååå mysigt! När vi sedan kom hem så kliar det ju i fingrarna att pyssla och fixa... Min man började röjja i garaget, inte så kul för det såg ut som en bomb. Nu ska det kastas och åter kastas så vi kan organisera allt på den mindre yta vi kommer att få kvar när bygget av extrarummet drar i gång. Jag har städat glashuset och vi har suttit där två kvällar och käkat middag och tänt ljus, helt perfekt!


K är i gång och bygger ett vedförråd och i dag har han grundmålat och i morgon kommer taket på. Vad duktig han är!
Jag har planerat blommar och givit min jasminbuske ny jord, den brukar vara vacker tidigt på säsongen.

I MORGON ÄR DET MÅNDAG OCH DET ÄR HELG,
BARA ATT NJUTA!

















lördag 11 april 2009

Påskhelg!



Från oss till Er alla en riktigt mysig påsk i den underbara vårsolen!

Kram

söndag 5 april 2009

Premiär!

Så var det dags för premiär i fotbollsallsvenskan igen! Det är så klart en höjdpunkt här hemma hos oss. Tyvärr var det inte lika varm sol i dag så jag och Gustav stannade hemma och K åkte för att stödja sitt lag...


AIK vann mot Halmstad med 1-0 och pappa hade med sig en present när han kom hem!


Om någon undrar om presenten var populär så studera fotot som jag alldeles nyss var upp och smygtog i hans rum:)
I bland säger bilder mer än tusen ord!



Söndag!








En lång mysig frukost är en fin start på söndagen... I morse gjorde jag och Gustav smoothies med vaniljyoghurt, hallon och ananas. Extra goda och fina tyckte vi de blev när vi dekorerade med två sugrör var... Sedan dukade vi upp med pålägg, bröd, juice och bjöd pappa på frukost! Sedan har vi tagit det lugnt hela förmiddagen och jag känner mig befriad och avstressad, beror nog på att jag har en hel veckas ledighet att se framemot:)



Jag var tvungen att ta en bild av några av de pillerburkar jag har framme på diskbänken, jag är inte van att ta tabletter och gillar det verkligen inte men just behöver min kropp lite hjälp på vägen och då är det ju inget annat än att skratta åt eländet...



Vi har pratat många gånger om att vi måste fotografera den här graviditeten mer eftersom det är andra och sista gången vi har en växande mage här hemma... Men det har vi så klart inte alls gjort! Nu är vi inne i vecka 31 och i dag har fotografen tagit några bilder av magen.



HA EN FIN VECKA...













tisdag 31 mars 2009

Dagens vårtecken!



Det var 6 plusgrader när jag lämnade Sigtuna i morse före 07!


De har sopat skolgården med maskiner, underbart!


Barnen tror att det är sommar och klär av sig jackorna, men inte mössan...


Gräsmattan är framme och allt som varit "gömt i snö"...





Hoppas få möta fler tecken närmsta veckan!

måndag 30 mars 2009

Sammanfattning!


Det är så härligt att ha varit på ett evenemang och känna sig så himla nöjd och upprymd efteråt! Vår dag på Cirkus var verkligen toppen! Alla föreläsare som jag skrev om i förra inlägget hade mycket att bjuda på. Jag tycker alla var jättebra... Olika fokus men ändå samma tema. Jag har så många tankar som nu ska sorteras, lite svårt nästan... Min man förväntar sig en jobbig vecka när jag ska analysera allt jag tagit till mig:)

I kväll ska han få en genomgång av Paolo och Lenas relationssnack, jag ska presentera de sex kloten/bollarna som var stommen i deras liv, som var viktiga i deras liv tillsammans. Jag tror att man kan läsa mer om föredragen på allt om barns hemsida. De avslutade sitt snack med att berätta att de varje dag hade något de kallade kärlekskvarten, då handlade det om att ta en kvart på kvällen att prata med varandra utan tv och andra störande moment....Den andra kärlekskvarten berättade de inte så mycket om men det gjorde däremot Katerina Janosch. Hon är ju speciell så klart men jag tycker ändå att hon sa mycket tänkvärt & roligt!

Min enda gång i livet stående mitt på Cirkus scen hittar du på bild på Karins blogg:)

lördag 28 mars 2009

Mammabikten!


I morgon är det mammornas dag på cirkus!

Jag och Karin är två mammor som ska njuta av en dag med spännande föreläsningar och annat skoj! Hoppas dagen lever upp till mina förväntningar! Och hoppas framförallt att jag inte får Gustavs magsmitta...

Läs mer om Mammabikten, här:


Är du mitt uppe i vardagskaos med vällingkok, 5-minutersmetoder och trotsåldrar? Hur står det till med relationen och sexlivet (om det finns något sådant)? När gav du dig själv ledigt senast – utan barn? Skratta, peppas och inspireras av några av Sveriges bästa föreläsare och skönaste personligheter. Varmt välkommen till en heldag på Cirkus, den 29 mars, tillägnad alla fantastiska mammor.

Ann Söderlund
Hela Sveriges Pippi Långstrumpsmamma!
Bland blöjor, smulor och glamour hittar vi henne, dagens värdinna Ann Söderlund. Med sitt spontana, orädda och varma sätt guidar hon oss genom en dag full av igenkänning och aha-upplevelser.

Elizabeth Gummesson
Perfekt eller bara Good Enough?
Hennes strävan efter perfektionism höll bokstavligen på att kosta henne livet. Hör en av Sveriges populäraste föreläsare berätta sin historia och coacha oss i konsten i att vara good enough.


Emma Hamberg
En mammas 10 budord.
Hur kan vi halvt ihjälstressade människor få vardagen att fungera? Hålla liv i relationen, laga lite godare mat och se till att livet blir lite roligare? Krönikören och författaren Emma Hamberg ger oss sina tio budord.

Jana Söderberg
Våga Vara!
Hur ska jag stärka mina barns självkänsla och rusta dem för det stora livet utanför mammas famn? Samtalsterapeuten och skaparen av Våga Vara-metoden ger oss konkreta tips och råd i föräldraskapets med- och motgångar.

Katerina Janouch
Sexy Mama?! Yeah, right...
Måste barn innebära mindre sex? Hur räddar man ett sexliv som känns obefintligt? Sveriges främsta relationsexpert, författaren och fembarnsmamman Katerina Janouch, ger oss insikter, råd och tips.

Sarah Lundbäck
Jag satsade allt – nu lever jag min dröm!
En Askungesaga både i ord och toner om att våga satsa på det som känns rätt! Idag har Sarah Lundbäck, trebarnsmamman och bildläraren från Alingsås, turnerat över hela världen och arbetar som bäst på sin andra skiva.

Paolo Roberto & Lena Arrelöv
Mot alla odds?
Paolo Roberto, boxarkungen, och den militanta feministen Lena Arrelöv – hur går det ihop? Möt paret som inte var ”meant to be”. De sparrar mot varandra om hur svårt det kan vara att leva ihop, och om den stora kärleken.

söndag 22 mars 2009

Skärgården...


Ett dygn av lugn och ro och trevligt sällskap...
Vi tog bilen till Stavsnäs och båten vidare till Sandhamn. Incheckad på Seglarhotellet tog vi en promenad i solskenet, det är härligt med skärgården! En långlunch med god mat och sedan vidare till spa-behandlingarna. Vi softade sedan hela eftermiddagen vid poolen, pratade mycket och läste lite svallertidningar som Maria stod för:) Ett härligt glas alkoholfritt vin och sedan middag på mysiga hotellet på kvällen. Vi var inte särskilt långvariga, tröttheten gjorde sig påmind väldigt tidigt, även på de två icke-gravida. Söndagen blev en lång frukost och en sakterlig promenad för de tjocka, de smala tog en joggingtur! Sedan var vi tvungen att smyga tillbaka till rummet och se reprisen av Robinson... Vi tyckte det var kul och kommer att fortsätta följa 2009 års program på lördagar. Båten tog oss hem igen och när jag nu sitter här och skriver om dygnet på Sandhamn förstår jag ju hur mycket jag uppskattat det! Väldigt härligt att få energipåfyllning och få umgås med tjejerna...

Ny vecka, nya uppdrag!
Ha en skön vecka...

fredag 20 mars 2009

Vad är det för dag i dag??

Japp, då har man gjort detta för 35 gången!
Födelsedagar är trevliga men inte så speciella längre, tänk hur det var förr när man fyllde 10...
I dag fyller min kompis och kollega Lena också år, det är vårdagjämning och solen skiner!
I morgon åker jag på tjejhelg till Sandhamn med spa och god mat. Det ser jag verkligen fram emot!
I går såg vi Män som hatar kvinnor på bio, jättebra tycker jag även om det inte var någon rolig historia direkt. Noomi Rapace gör ju huvudrollen helt suveränt!


Trevlig helg!

onsdag 18 mars 2009

Status!

80 dagar kvar...
Status på magen är att den växer precis som den ska och ligger inte alls över kurvan som jag trodde. Jag känner mig rätt tung och stor men måtten håller bra nivå och det känns skönt. Mest för att jag inte har lust att föda fram en femkilos klump utan hellre en i Gustav storlek! Skrållan sparkar väldigt mycket just nu, hela magen hoppar och han rör sig och tar verkligen plats i hela magen. En kollega sa till mig i dag att njuta av graviditeten nu i slutet, helst om du inte ska ha fler barn. Tänk, då är det sista gången du känner det här i din mage. Hon har ju rätt, det är bara så svårt att få till det där lugna och hitta tid för tankar och reflektion tillsammans med bara magen och mannen. Vi får lov att bättra oss:)
Status på mig är att jag fastade i söndagskväll för att göra en anemiutredning med provtagning i måndags. Mitt blodvärde är lågt och det innebär så klart trötthet och infektionerna lämnar inte kroppen. Jag tycker ändå att jag är rätt pigg under dagtid på jobbet, är man på mitt jobb får man ge allt under den tiden och när jag kommer hem till min familj är kraften slut. Det känns ledsamt och rätt jobbigt men de hjälper mig. Jag behöver några tillsägningar för att gå och lägga mig tidigt och inte göra massa saker hemma:(
Nu tittar vårsolen fram och snön smälter bort, det betyder snart ny årstid o då går det snabbt!
Jag fantiserar om när jag sitter här ute i glashuset eller på altanen och njuter av en fika och ammar min lilla krabat. Jag får säkert ta på mig solbrillor och sätta mig under parasollet för det är så extremt fint väder... Mmmmm härligt ska det bli och allt är värt stånket som pågår nu...


lördag 14 mars 2009

Vinnaren korad!


Tja, vad ska man säga...? Kvällens vinnare!
Jag bryr mig egentligen inte så mycket om fortsättningen för Eurovisions finalen orkar jag inte se. Jag tycker det är långdraget och alla grannar röstar bara på varandra. Nä, det är svenska uttagningarna som är lite roliga i alla fall. Även om detta kanske inte var vinnaren i mina ögon så blev röstningen riktigt spännande, det ska avgöras precis som nu in i det sista!!
Vi (jag, mamma och Karin) funderade under röstningen om vem som egentligen röstar? Ingen av oss skulle tänka på att plocka fram mobilen och rösta, det räcker att titta...
Vår teori höll bara ett tag när EMD fick höga poäng av alla förälskade unga flickor men vem är det som har röstat på Malena?
Röstar du i sådana här tävlingar?
Dags att gå och sova.
I morgon väntar en lugn söndag, blir kanske en bakdag och sedan middag hos svärmor, skönt...

torsdag 12 mars 2009

Ny look!



Här är delar av det nya vardagsrummet... En ny fondvägg med mindre brunt, mer svart och en blå/grön/grå färg. Väldigt mönstrad men jag tycker att det blev snyggt!
Sedan väntar vi på sotaren för att kunna börja mysa framför den nya kaminen...
Några nya krukor, andra gardiner och en ny läslampa så har vardagsrummet fått sin vårlook!



lördag 7 mars 2009

Ren nyfikenhet...

Jag har lagt till Hanna Graafs blogg som länk bland allt jag läser... Jag skyller mitt surfande på att jag sitter stilla mycket mer just nu än vad vanligt är!
Jag blev lite nyfiken på vad hon skriver, vi bor ju nästan grannar och väntar bebisar samtidigt ungefär. Vi får väl börja hänga nere på stan, eller var det stureplan?
I dag har vi en lugn hemmadag och mannen har spacklat vår fondvägg. Känns lite hemskt att riva ner den fina tapeten som vi hade men jag vill verkligen byta färg. Funderar på hur man kan designa en tapet/fondvägg som man kan ta ner och sätta upp igen- återanvända. Det tror jag många skulle gilla, ekonomiskt och praktiskt plus att det är roligt att byta färger ofta. I morgon kommer en bild av resultatet. Tapeten kommer från Decor Maisons serie Nature. De har många fina tapeter!
http://www.decormaison.se/dm_skipintro.htm

Trevlig Lördag!

torsdag 5 mars 2009

Arbetsveckans sista dag!

I dag har jag spontanbokat en gravidmassage på 50 minuter på Axelssons Spa som ligger på hamngatan. www.axelsonsspa.se Jag fick en tid i morgon eftermiddag precis som jag önskade... Det är jag verkligen i behov av och ändå är det så svårt att unna sig själv den lyxen, konstigt! De har en specialbänk för gravida med ett hål i bänken för magen. Jag var där en gång när Gustav låg i magen så det är bra! Hoppas komma ut som en ny fräsch kvinna...
Kvällen ska jag avsluta i glada vänners lag med en trevlig middag på restaurang som än så länge är hemlig... Spännande!
Det är för övrigt men ack så viktigt även vår bröllopsdag i morgon så det passar fint med att fira lite extra. Egentligen är det Kenneth och Rickards år i år för att fixa bröllopsdagen. Nu blev det annat inbokat och de få äran nästa år i stället...
Två år sedan den där magiska kvällen i solnedgången och jag älskar min man lika mycket varje dag, puss!


Grattis mamma på födelsedagen!

lördag 28 februari 2009

Framtiden!



Här är Gustav och hans favorit Z! Vad ska det bli av våran lilla sportkille? Han spelar och spelar från morgon till kväll på "isen" hemma i vardagsrummet... Det är inte så att vi tvingar honom direkt utan han väljer det hela tiden! Jag kämpar med att hitta på andra saker också; lera, måla, pärlplattor, lite mer pyssel... Han måste ju kunna sitta stilla en stund:)
Puss Gustav- älskar dig!







torsdag 26 februari 2009

100 kvar!

100 dagar kvar ser jag på nedräknaren! Är det mycket eller går det jättefort? Jag lever ju veckovis i mitt yrke och ser man till veckorna så rullar det på bra fort den här årstiden... När vi kommer tillbaka till jobbet efter sportlovet så räknar vi veckorna fram till påsklovet! Det är 5 veckor. Efter påsk är det vår och då känns allt mycket lättare och man ser fram emot majsolen, tulpanerna och vårdoften! Sedan följer fler halva veckor med små fina lovdagar som jag tror mig behöva extra mycket denna termin!
Summeringen blir att resterande tid kommer att gå snabbt:) Just nu längtar jag efter bebisen och tänker mycket på hur det blir när han kommer ut till oss! Börjar även så smått inse att jag har en förlossning att förbereda mig inför. Min förra är en solskenshistoria som jag så klart har som målbild även denna gång. Är medveten om att det kan bli helt annorlunda vilket gör att jag måste börja lägga upp en plan...
Veckans lov har varit fantastiskt härligt, inga måsten utan små utflykter och dagar hemmavid! I morgon tänker jag göra stan i lugn takt och träffa min man för några inköp till hemmet!

söndag 22 februari 2009

Sportlovsvecka!

En veckas ledighet står för dörren!
Det känns så bra och jag är nöjd med mig själv över att inte planerat en massa saker. Det blir att ta dagarna som de kommer och sedan i slutet av veckan hitta på lite aktiviteter med Gustav... Jag är redan nu när lovet börjar påfylld med massor av ny energi. Vår helg i huvudstaden får högsta betyg. Vi har verkligen haft en härlig helg:)
Bio, fantastiska middagar, långa frukostar, flanerat på stan, lite shopping och trevligt sällskap av vänner!


torsdag 19 februari 2009

Helg i city!


I helgen ska jag fira att sportlovet börjar!

Min man har bjudit mig till stan på en underbar weekend:) Det ska bli såå härligt... Vi bor på hotell hela helgen och njuter av god mat, bio och lite andra trevliga aktiviteter.

Det blir lyxigt!

Recension kommer till veckan.


söndag 15 februari 2009

Mammans resa...

Under den här tiden heter ju bloggen "Skrållans resa"! Min tanke var att uppdatera resan med en bebis i magen lite då och då. Det blir lite andra inslag också, och tyvärr räcker ju tiden inte till för att blogga så ofta...
Skrållan mår bra, han gör sig påmind mer och mer och sparkarna blir tydligare för varje vecka. Det är en härlig känsla, jag känner att han lever och definitivt att han växer!
Mamman, jag alltså börjar känna av att den 25 veckan närmar sig. Det känns mer denna gång precis som alla säger. I dag har vi varit ute med snowracern och jag var försiktig. Ville ändå gå en liten promenad efteråt, jag m.å.s.t.e ju röra på mig! Jag kan ju inte avvika från viktkurvan som jag hade med Gustav. Den slutade ju inte så bra men ändå:)
Hela kroppen kändes som bly, trots mina små steg så fick jag väldiga känningar i fogarna både här och där. Det gör mig lite deppig också, inte min grej att gå omkring med myrsteg och klaga på att ha ont.
Nu ska jag försöka växla mer mellan sitta o stå på jobbet och inväntar verkligen nästa veckas sportlov när jag inte ska sporta utan ta det lugnt!
Skrållans nya fina vagn står på plats och jag måste vara inne i en verklig "boa" fas, min hjärna är full av inredningstankar kring allt möjligt. Det är den i och för sig alltid, det är ju så roligt! Just nu avslutas lite förändringar i storebrors rum och näst på tur är det nya rummet här nere och då blir ju Skrållans rum tomt för att inredas... Återkommer i detta digra ämne en annan dag!
Jag får inte vara uppe längre, ha en trevlig vecka!

fredag 13 februari 2009

Vänskap

Vänskap och kärlek är fokus i morgon på Alla hjärtans dag. Hur viktig är vänskapen i en människas liv? Jag tror att den har stor betydelse på många sätt. I mitt liv finns det mycket vänskap. När jag funderade på det här i bilen i morse så ser jag att vänskapen runt omkring mig är spridd, dels hur olika nära vänskap jag har till olika personer, hur lång den har varit och sedan att den är spridd över stora delar av landet. Det känns fint tycker jag. Det känns lika viktigt att ha de vännerna som jag sällan pratar med, man hörs en-två gånger per år och då är det som förr och sedan ha de vänner som jag har daglig kontakt med och som betyder mycket i livet just nu. Tänk vad många olika vänner jag har, vänner från barndomen, släktingar, vänner från studietiden, vänner från städer jag bott i, vänner via min man, mammavänner, jobbarvänner, vänners vänner, Gustavs vänners föräldrar och säkert fler som jag glömmer just nu.

Tack alla vänner där ute! Skönt att veta att ni finns i vått & torrt och ljus & mörker...
Hoppas att alla får en fin alla hjärtans dag,
ta hand om varandra!