torsdag 26 juni 2008

Semestertid!


Ser bra ut!
Trevlig sommar...
Vi hörs av:)

Tredje medhjälparen!



Herregud, hur kunde jag glömma att räkna med den tredje medhjälparen i bygget. Det är han ni ser på bilden! Jag och morfar är kompisar och jobbar på bygget säger Gustav med spaden i högsta hugg... Han är underbar i de flesta stunder men just nu är det många strider som pågår också. Dumma mamma hörs högt och tydligt när han inte får som han vill, gärna några knuffar och slag mot benen också. Gärna lite bensprattel på golvet sedan för att riktigt markera sin ilska. Det är väl då det är viktigt att orka med sitt pedagogiska tålamod och förklara och resonera sig fram till en bra lösning. När går den här intensiva perioden över? Jag läste någonstans att man blir lugn och harmonisk när man fyller tre. Vet inte om jag tror att det stämmer... Tilläggas ska ju att i nästa stund kastar sig Gustav i vår famn och pussar oss och säger jag älskar er mamma och pappa!



onsdag 25 juni 2008

Glashuset!

Nu startar vi ett spännande projekt här på Katarina! I dag har lastbilen varit här med alla delar till vårt "glashus" som Gustav kallar det som nu ska byggas... Trallen som vi så fint byggde för två år sedan är på väg bort på halva altanen. Där ska nu fyllas med isolering och trallen tillbaka och sedan ett nytt fint golv ovanpå. Sedan ska mina två byggjobbare (pappa o Kenneth) sätta upp en fin inglasning som jag med glädje ska inreda i vitt o grått! Där ska vi sitta på kvällarna med tända ljus och mysa:) Förväntningarna är höga, jag tror det blir som perfekt! Jag ska lägga in några bilder på bygget men nu blir det paus under vår semesterresa...

söndag 22 juni 2008

Midsommarhelgen!


Traditionen att fira midsommar på Åland håller i sig... Vi har alltid tur med vädret och det är ju rätt avgörande under midsommar! Två stugor, mycket lek och bus med sex barn, god mat och dryck och finfina vänner! Nu känner vi oss rätt trötta så jag är verkligen glad att jag är ledig och har semester... Veckan ska ägnas åt att planera och fixa inför vår resa på lördag. Kroatien nästa:)

söndag 15 juni 2008

Dagen efter...


Det borde ju inte vara möjligt att förlora i sista minuten! Är det inte så typiskt? Jag tycker att de var värda en poäng men men, så kan det gå. Festen vi var på fortsatte i alla fall i glada skratt sent in på natten trots förlusten! I dag har det däremot varit trögt här i vårt hus... Man får stå sitt kast för en rolig kväll. Nu på kvällskvisten har vi i alla fall varit ute och fixat i trädgården en stund. Å andra sidan var vi ju värda en sån här dag! Jag borde ju lära mig att jag inte måste göra en massa saker jämt!
Två arbetsdagar kvar till semestern börjar...

fredag 13 juni 2008

Den blomstertid nu kommer!

Skolavslutningar är vackert och högtidligt. När jag stod där i går tänkte jag på när det så småningom blir min första som mamma. Tänk så stolt man kommer vara över sitt eget barn! Jag har ju gjort några skolavslutningar under åren och då är jag också stolt men i en annan roll, det är en häftig känsla att stå där i klassrummet som huvudperson när det fylls till bristningsgränsen av förväntansfulla barn, mammor, pappor och mormor och farmor. Där står de med sina kameror och breda leenden. Jag hade en fin stund i går med min klass, de fick beröm för sin fantastiska utveckling under året! Inte undra på att man är trött... :)Ute på gården träffade jag sedan gamla elever och föräldrar från förr. Det är nästan ännu häftigare! Åren går och det är helt galet när de kommer fram och ger stora kramen. Snart gymnasieelever, nästan lite vuxna som berättar hur det har gått för dem och vad de ska läsa vidare till. Pratar glatt om saker vi gjorde och minnen de bär med sig. För mig är det verkligen att få tillbaka, en av fördelarna i mitt yrke...Kvällen avslutades med en trevlig middag med alla mina kollegor. Nu fortsätter planeringen inför nästa läsår.
Glad Sommar!











fredag 6 juni 2008

Vår lilla stad!


I dag var en dag när jag kände att jag verkligen måste uppskatta platsen där jag bor och lever mitt liv!
Jag och Gustav promenerade längs hela standpromenaden i strålande sol. Vattnet glittrade, vågorna skvalpade in mot land, en svag bris av sommar i näsan. Båtarna tuffar förbi och människor flanerar med en glass. Helt plötsligt insåg jag att allt detta finns några minuter från min ytterdörr och jag kan ta del av det varje dag. Fantastiskt!

måndag 2 juni 2008

Gul o Blå!



Är det inte väldigt hysteriskt med alla Sverigeprylar precis överallt? ICA, Stadium, Statoil...Helst efter i går när de förlorar med 0-1 mot Ukraina... Det kanske var negativt men jag tror tyvärr inte att vi ska vara alltför hoppfulla över att få se ett bra svenskt resultat. EM är roligt ändå, det är kul med stora turneringar! Det blir lite folkfest bland oss som gillar idrott, kompisar träffas och det är ju alltid kul. Vi har visst också köpt ett kit till vår Sverigefantast, Heja Zlatan är det senaste han lärt sig!

Smuts!

Jag hatar pollen eller frömjöl eller vad det nu heter?! Inte för att jag är allergisk, inte alls och det är ju superjobbigt för de som är snuviga hela tiden absolut. Men.... det blir så jäkla skitigt på hela altanen. Det ligger en tjock gul hinna så fort man vänder ryggen till... Torka, torka och ändå känns det ofräscht. Hatar är ett starkt ord men jag verkligen hatar det!