
torsdag 28 februari 2008
onsdag 27 februari 2008
Floating!
Vilken härlig kväll jag har haft! Allt på Annas initiativ, tack! Vi har varit på floating! Det gick till så att vi var ensamma, fyra stycken i hela lilla bassängen i Valsta simhall. Nedsläckt med tända ljus och undervattensstereo och två "fröknar". Sedan fick vi varsin kudde, en sådan nackkudde som man har när man flyger och en smal lång rulle att ha i knävecken. Ligga ner, slappna av och flyta. Öronen under ytan för att höra musiken. Då och då under en halvtimme kom fröken och gav lite lätt massage på rygg, armar och förflyttade mig även runt lite i bassängen. Det var fantastiskt skönt och avslappnande! Jag kunde blunda och hela kroppen var alldeles avslappnad, när är den det annars? Sedan bubblade vi och bastade i ångbastun och vanliga bastun. Avslutade med en cider i relaxen och lite trevligt surr med Anna, Malin och Marie mina badkompisar!
Det blir till att boka detta fler gånger! Häng med!
Det blir till att boka detta fler gånger! Häng med!
tisdag 26 februari 2008
Heldag i city!
I går var det måndag och sportlov vilket innebar en heldag ensamma på stan för mamma Cecilia och Maria.... Två sargade fröknar som bara ville njuta av en dag i shoppingens tecken... Vi var i tid kan man säga och klev av tåget på Södra station klockan 10:00 exakt! Man får ju inte missa något när tillfället ges! Vi gick runt på de trevliga gatorna Skånegatan, Bondegatan, Åsögatan och där finns mycket fina inredningssaker och roliga barnklädesaffärer! Mitt mål var en rolig och annorlunda mössa till Gustav men det lyckades inte. Vi tog en välförtjänt fika redan 11 och tyckte att vi fick dela på en blåbärspaj och vaniljsås till latten. Sedan drog vi oss ut mot Götgatan och in på den nya gallerian där. Den var bra och hade många schyssta butiker. Jag köpte en t-shirt på Monki och vi njöt av en lunch uppe på Götgatsbacken. Sedan var det dags att ta tunnelbanan in till smeten= city! Vi kände behov av att tassa in på skobutikerna och stora H&M Hamngatan och ja, ni vet hur det brukar bli! Jag hade en present som jag skulle byta på NK från Efva Attling. Gillar egentligen inte att byta det min man har valt till mig men den här gången ville jag och för honom är det helt ok. Det gick inte så bra och nu får jag åka till butiken på Hornsgatan i stället. Några inköp till hann vi med innan vi var tvungen att fika igen i Gallerian, delade på en muffins där- det var vår dag i går! Sedan gick vi in i den berömda väggen och lunkade till tåget. Vi fnissade lite när vi såg att det blev 17:50 tåget hem. Bra jobbat 10-18 heldagspass!
söndag 24 februari 2008
Nytt filmtips!

Åh, herregud vilken filmkväll det blev... Inte riktigt som jag hade planerat och trott! Den här filmen hittade vi när vi tappert skulle försöka hitta något till söndagkvällen. På tv kan vi ju inte kolla för vi har redan sett alla Wallanderfilmer. Puh, det var en film som hamnar högt på min topplista! Den tog fullständigt musten ur mig och jag har inte blivit mig själv ännu... Tårarna kom och inte så där en liten tår som rinner ner på kinden utan jag hulkade och kände att jag fick andas tungt för att överhuvudtaget hantera situationen... Min man flyttade närmare och höll mig i handen, fint. Se den! Karin, du får ladda med näsdukar med tanke på min reaktion...
Den ger så många tankar kring det dyrbara liv vi lever, ta vara på varenda sekund och visa dem du älskar att du verkligen älskar dem! Man vet aldrig hur det blir i morgon och vilka svårigheter vi kanske måste ta oss igenom. Den här mannen förlorar hela sin familj i 11 september och för mig för det tankarna till alla som förlorade sin familj i Tsunamin. Hur överlever man? Det går olika för olika personer och den här filmen skildrar ett öde. Jag har överlevt en tradegi tillsammans med min man, det är fantastiskt! Jag glömmer att uppskatta det som världens bästa gåva. Jag älskar dig Kenneth!
Nu måste jag nog gå och försöka sova och hämta ny kraft!
lördag 23 februari 2008
Sportlov!
Äntligen ledigt, som jag har längtar efter det här lovet! Känner mig lite slutkörd och behöver andrum... Nu ska jag bara njuta av att vara hemma hela veckan och göra mysiga saker med Gustav och lite för mig själv också. I dag har vi haft familjedag på stan. Vi fick en egen stund att titta runt på Norrgavel när Gustav sov i vagnen sedan gick vi på Mc Donalds och åt lunch. Gustav skulle sedan gå på bio för första gången, det gick rätt bra! Vi såg Alfons Åberg i 40 minuter och det var alldeles lagom stund för honom att "nästan" orka sitta still hela tiden... Det lustiga var att de pappor som satt runt omkring somnade som flugor i stolarna, även vår pappa slumrade lite tills Gustav sa till på skarpen. Nu har vi handlat hem lite god mat och det är snart dax för veckans melodifestival!
torsdag 21 februari 2008
Kortkalsonger!

Nu har vi tagit ett nytt härligt utvecklande steg! Gustav har börjat använda fina små kortkallingar i stället för blöja nästan hela dagen! Han verkar nöjd över kalsongerna, helst de med krokodilen och björnarna. De sista dagarna har de även tränat på dagis och det har gått jättebra, hurra! Nummer två är däremot inte lika roligt att göra på toaletten, då är blöjan trygg och det är skönt att smyga i väg och gömma sig.
Heja Gustav, du är en stor kille nu!
tisdag 19 februari 2008
Klass 9a
Jag följer sällan serier eller tv-program. Det är så svårt att komma i håg och sedan så gör man annat eller någon annan vill åt tv:n... Jag ser inte så mycket på tv alls och det känns rätt skönt! Jag har i och för sig lovat mig själv att jag ska se ett nyhetsprogram varje dag men det är ju omöjligt att leva upp till. Ska bättra mig... Nu till kopplingen till titeln på inlägget för nu har jag hittat något att följa! Varje tisdag med start förra veckan med ett en timmes program för att få koll på läget. Klass 9a som får helt nya lärare under en termin för att förbättra sina kunskaper och betyg. Sveriges bästa lärare i olika ämnen har tagit plats i Malmö på deras skola och ska försöka uträtta under. Det ser inte ljust ut direkt i den klassen, går att tolka på två sätt! Eleverna verkar rätt sköna som personer tror jag om man kommer dem innanför skalet, otroligt dålig självkänsla och ännu mer otroligt dåliga grundkunskaper.... När man såg den ordinarie lärarkåren så undrar man ju... Är det så där vi lärare ser ut, ingen positiv syn och ännu värre när de öppnade munnen och sa en massa strunt. Hejja Stavros min favoritlärare från Rinkebyskolan. "Fånga deras hjärta och du kan göra vad du vill!" Det ligger mycket sanning i det. Jag tänker på när jag själv jobbade på högstadiet som nyutexad lärare, vilken rysare men med gott resultat och en rolig och bra erfarenhet. För alla intresserade så kolla tv på tisdagar 21:30. Jag tror att serien kommer att skapa mer debatt om den svenska skolan, var är vi på väg, vilket samhälle vill vi födda på 70 och 80 talet att våra barn ska växa upp i. Puh, jobbiga frågor! Återkommer i ämnet och med diskussioner kring klass 9a...
söndag 17 februari 2008
Färgval?
Nu har jag funderat över det här med färgval! Tycker vi verkligen om klara, fina och vackra färger? I så fall på vad? Just nu gör man reklam för att inredningen i vår ska vara mycket färg, men i verkligheten köper ju de flesta av oss ett blockljus på sin höjd i en klar färg och sedan håller vi oss till den mildare färgskalan. Och nu till den stora frågan? Kläder... I vår ska det visst även i klädväg vara färgglatt, vi får väl se... I förra veckan gick jag på promenad tillsammans med mitt arbetslag på väg till en kurs. Scannade då av ryggtavlorna på kollegorna som gick framför mig- alla hade svarta jackor! Men fy så tråkigt. Ändå är det så att när jag tänker på att köpa en ny vårjacka så tänker jag direkt svart. Varför? I dag satt jag på spinningcykeln och då slår det mig att titta runt i salen på träningskläder. Japp, 96% ungefär hade svarta kläder, både byxor och tröjor. Jag tycker också om svart och väljer gärna det. Det kanske är en trygg färg och användbar, passar alltid. Den gör oss smala, ja visst där finns nog en poäng... Snyggt men lite tråkigt eller? Jag ska satsa på en röd vinterjacka nästa år, tror jag...
Svart är färgen på en yta om den inte utsänder något ljus som kan förnimmas av det mänskliga ögat. Alla kulörer övergår i sin mörkaste form i svart. Se även neger och lodnezz-e.
Som förled i ord betecknar svart- inte bara saker med färgen svart, utan också saker som är negativa till sin natur. Jamför svartfot, svartsjuka, svartlista, svartmetall, svartarbete.
Svart symboliserar ursprunget, tomheten och de oanade möjligheterna. Till skilnad från ett ljust och vitt rum som ger energi utifrån, kan ett mörkt och svart rum bidra till invärtes regenerering t.ex. genom djup och ostörd sömn. I vaket tillstånd eliminerar färgen Svart yttre störningar och stärker koncentrationen till den egna viljan, medvetandet och den fria tanken - detta har skapat ett behov av nedsvärtning av färgens rykte hos makthavare, som traditionellt sett alltid motarbetat det fria tänkandet och sedan antiken har svart därför sammankopplats med död och sorg i västerlandet (inom den kristna kyrkan är dock sorgens färg lila).
Ockultister använder sig av färgens avsaknad av energier för att underlätta ostörda magiska flöden, vilket kyrkan med glädje pekat på som tecken på att de ljusskygga individerna sysslar med något ondskefullt.
Inom politiken har svart förknippats med fascism och anarkism.
Grattis Martin 34 år i dag!
Svart är färgen på en yta om den inte utsänder något ljus som kan förnimmas av det mänskliga ögat. Alla kulörer övergår i sin mörkaste form i svart. Se även neger och lodnezz-e.
Som förled i ord betecknar svart- inte bara saker med färgen svart, utan också saker som är negativa till sin natur. Jamför svartfot, svartsjuka, svartlista, svartmetall, svartarbete.
Svart symboliserar ursprunget, tomheten och de oanade möjligheterna. Till skilnad från ett ljust och vitt rum som ger energi utifrån, kan ett mörkt och svart rum bidra till invärtes regenerering t.ex. genom djup och ostörd sömn. I vaket tillstånd eliminerar färgen Svart yttre störningar och stärker koncentrationen till den egna viljan, medvetandet och den fria tanken - detta har skapat ett behov av nedsvärtning av färgens rykte hos makthavare, som traditionellt sett alltid motarbetat det fria tänkandet och sedan antiken har svart därför sammankopplats med död och sorg i västerlandet (inom den kristna kyrkan är dock sorgens färg lila).
Ockultister använder sig av färgens avsaknad av energier för att underlätta ostörda magiska flöden, vilket kyrkan med glädje pekat på som tecken på att de ljusskygga individerna sysslar med något ondskefullt.
Inom politiken har svart förknippats med fascism och anarkism.
Grattis Martin 34 år i dag!
onsdag 13 februari 2008
Filmtips!

Riktigt bra film!
Efteråt vill man prata och diskutera rätt och fel... Hur skulle det blivit om de gjort så eller så? Den var gripande, spännande och jobbig. Den var inte lättläst, det var svårt att lista ut hur allt hängde i hop och då tycker jag att filmen är lyckad. Se den!
lördag 9 februari 2008
Jag läser...
Tänkte att jag skulle kommentera dem som jag har som länkar och som har bloggar som jag läser! Vilka är dem och varför finns de med på min blogg?
DN: Tja, det är ju som sagt viktigt att hänga med i svängarna här i världen...
Hanna:En pitetjej som älskar loppisar och just har fått sitt andra barn. En rolig blogg att läsa!
Inredníngsprylar: Inredning är ju som sagt sååå kul, här kan man surfa och hitta ideér!
Isa-formgivare: Mina favorittavlor både vad gäller barn och vuxna, också en pitetjej!
Johanna: Min favoritinstruktör på Sats som också har en rolig blogg med många tankar!
Karin: Theos mamma och Rickards fru, våra bästa vänner som vi gör roliga saker med ofta!
Lisette: Tredje pitetjejen som är nybliven mamma och oerhört kreativ...
Maria: Min barndomskompis som nyligen har flyttat till Siggis och det gör mig så glad!
Martina Haag: Henne känner väl alla till lite grann, nybliven mamma till sitt fjärde barn, lite rolig att följa...
recept: Tasteline, perfekt till vardag och fest!
Skapa Hobby: Scrapbooking affär på söder! Roligt att få ideér när man ska fixa med nästa fotoalbum! Jag måste börja med New York nu och sedan står Thailandsresan på tur...
Har jag glömt någon? Meddela mig i så fall..... Det vore ju kul om fler jag känner skulle starta en blogg!
God natt!
Ps. Vad ska man säga om Medodifestivalvinnarna från Göteborg? Amy och Christer? Jag bjöd upp min man till foxtrot men han nobbade! Lovade dock att öva längre fram i vår inför ett bröllop vi ska på i maj... Det ser jag fram emot! Jag har ju dansat foxtrot sedan jag var 15 och gick på dans i Folkets Hus!
DN: Tja, det är ju som sagt viktigt att hänga med i svängarna här i världen...
Hanna:En pitetjej som älskar loppisar och just har fått sitt andra barn. En rolig blogg att läsa!
Inredníngsprylar: Inredning är ju som sagt sååå kul, här kan man surfa och hitta ideér!
Isa-formgivare: Mina favorittavlor både vad gäller barn och vuxna, också en pitetjej!
Johanna: Min favoritinstruktör på Sats som också har en rolig blogg med många tankar!
Karin: Theos mamma och Rickards fru, våra bästa vänner som vi gör roliga saker med ofta!
Lisette: Tredje pitetjejen som är nybliven mamma och oerhört kreativ...
Maria: Min barndomskompis som nyligen har flyttat till Siggis och det gör mig så glad!
Martina Haag: Henne känner väl alla till lite grann, nybliven mamma till sitt fjärde barn, lite rolig att följa...
recept: Tasteline, perfekt till vardag och fest!
Skapa Hobby: Scrapbooking affär på söder! Roligt att få ideér när man ska fixa med nästa fotoalbum! Jag måste börja med New York nu och sedan står Thailandsresan på tur...
Har jag glömt någon? Meddela mig i så fall..... Det vore ju kul om fler jag känner skulle starta en blogg!
God natt!
Ps. Vad ska man säga om Medodifestivalvinnarna från Göteborg? Amy och Christer? Jag bjöd upp min man till foxtrot men han nobbade! Lovade dock att öva längre fram i vår inför ett bröllop vi ska på i maj... Det ser jag fram emot! Jag har ju dansat foxtrot sedan jag var 15 och gick på dans i Folkets Hus!
torsdag 7 februari 2008
Här råder kaos!
Saker överallt och möblerna i en hög på mitten... Härligt är livet när målarna är på plats. Det roliga är ju att dagarna går snabbt och snart är det färdigt! Då ska sakerna tillbaka på sina platser och några får nog nya också... Här är mitt senaste inköp från Isa som ska pryda hallen. Fin tycker jag.

Snart helg, vi har en dag i stan inplanerad med bland annat bio, mysigt!
tisdag 5 februari 2008
Mr Tourette

Det här är Pelle och hans bok. Jag kallar honom bara vid förnamn eftersom det känns som om jag känner honom väl efter en 3 timmars föreläsning... Det var verkligen riktigt bra och lärorikt. Samtidigt väldigt känslosamt, sorgligt, svårt och jättekul! Konstig blandning men Pelle beskriv sitt liv från sin barndom och hela vägen fram till i dag. Efteråt är det rätt svårt att återberätta, det var så mycket intryck! Han har Tourettes syndrom vilket vi alla känner till lite ytligt. Nu kan jag mycket mer och inser vilket otroligt handikapp det kan bli. Tics och tvångshandlingar som bara blev värre och värre och till slut höll det på att sluta riktigt illa. Det roliga var hans sätt att beskriva många tokiga situationer, han kunde se och framföra det ur en komisk synvinkel också! Han ger ut en bok om en månad, jag kommer att läsa den och kan bara rekommendera den om ni tycker det verkar lite intressant.
Pelle Sandstrak från Nordnorge
söndag 3 februari 2008
Äntligen!

Äntligen har dagen kommit när snön ligger kvar! I alla fall denna söndag... Gustav fick pengar till en snowracer av GG i julklapp och vi ville inte åka och köpa den när gräsmattan var framme. Då skulle det inte vara så kul att montera den. Men i dag har vi skruvat i hop den finfina "boben" som vi säger på norrländska. Vi har åkt i vår lilla backe i kvarteret och sedan några varv runt kvarteret också eftersom det är minst lika kul när mamma och pappa drar boben. Det är helt otroligt vad alla grannar vaknar till liv och kommer ut när vädret lockar, vinter som sommar! Alla är glada och skottar och pratar.... Hurra för Stockholmsvintern!
Nu är det dags för barnkalas hos William och Edwin:-) Grattis!
fredag 1 februari 2008
Min man!
Åh, herregud jag hade ju inte skrivit att jag blev glad av min man och han sitter ju här och gråter! Det är klart att han är det bästa jag har förutom Gustav men han är ju en del av det så att säga... Just nu lagar han svampstuvning, bjuder på ett glas rött och steker en god köttbit med rotfrukter i ugn till. Fantastiskt:-) och jag har lovat att vara vaken hela lets dance!
Puss, puss Älskar dig!
Puss, puss Älskar dig!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





