lördag 28 februari 2009

Framtiden!



Här är Gustav och hans favorit Z! Vad ska det bli av våran lilla sportkille? Han spelar och spelar från morgon till kväll på "isen" hemma i vardagsrummet... Det är inte så att vi tvingar honom direkt utan han väljer det hela tiden! Jag kämpar med att hitta på andra saker också; lera, måla, pärlplattor, lite mer pyssel... Han måste ju kunna sitta stilla en stund:)
Puss Gustav- älskar dig!







torsdag 26 februari 2009

100 kvar!

100 dagar kvar ser jag på nedräknaren! Är det mycket eller går det jättefort? Jag lever ju veckovis i mitt yrke och ser man till veckorna så rullar det på bra fort den här årstiden... När vi kommer tillbaka till jobbet efter sportlovet så räknar vi veckorna fram till påsklovet! Det är 5 veckor. Efter påsk är det vår och då känns allt mycket lättare och man ser fram emot majsolen, tulpanerna och vårdoften! Sedan följer fler halva veckor med små fina lovdagar som jag tror mig behöva extra mycket denna termin!
Summeringen blir att resterande tid kommer att gå snabbt:) Just nu längtar jag efter bebisen och tänker mycket på hur det blir när han kommer ut till oss! Börjar även så smått inse att jag har en förlossning att förbereda mig inför. Min förra är en solskenshistoria som jag så klart har som målbild även denna gång. Är medveten om att det kan bli helt annorlunda vilket gör att jag måste börja lägga upp en plan...
Veckans lov har varit fantastiskt härligt, inga måsten utan små utflykter och dagar hemmavid! I morgon tänker jag göra stan i lugn takt och träffa min man för några inköp till hemmet!

söndag 22 februari 2009

Sportlovsvecka!

En veckas ledighet står för dörren!
Det känns så bra och jag är nöjd med mig själv över att inte planerat en massa saker. Det blir att ta dagarna som de kommer och sedan i slutet av veckan hitta på lite aktiviteter med Gustav... Jag är redan nu när lovet börjar påfylld med massor av ny energi. Vår helg i huvudstaden får högsta betyg. Vi har verkligen haft en härlig helg:)
Bio, fantastiska middagar, långa frukostar, flanerat på stan, lite shopping och trevligt sällskap av vänner!


torsdag 19 februari 2009

Helg i city!


I helgen ska jag fira att sportlovet börjar!

Min man har bjudit mig till stan på en underbar weekend:) Det ska bli såå härligt... Vi bor på hotell hela helgen och njuter av god mat, bio och lite andra trevliga aktiviteter.

Det blir lyxigt!

Recension kommer till veckan.


söndag 15 februari 2009

Mammans resa...

Under den här tiden heter ju bloggen "Skrållans resa"! Min tanke var att uppdatera resan med en bebis i magen lite då och då. Det blir lite andra inslag också, och tyvärr räcker ju tiden inte till för att blogga så ofta...
Skrållan mår bra, han gör sig påmind mer och mer och sparkarna blir tydligare för varje vecka. Det är en härlig känsla, jag känner att han lever och definitivt att han växer!
Mamman, jag alltså börjar känna av att den 25 veckan närmar sig. Det känns mer denna gång precis som alla säger. I dag har vi varit ute med snowracern och jag var försiktig. Ville ändå gå en liten promenad efteråt, jag m.å.s.t.e ju röra på mig! Jag kan ju inte avvika från viktkurvan som jag hade med Gustav. Den slutade ju inte så bra men ändå:)
Hela kroppen kändes som bly, trots mina små steg så fick jag väldiga känningar i fogarna både här och där. Det gör mig lite deppig också, inte min grej att gå omkring med myrsteg och klaga på att ha ont.
Nu ska jag försöka växla mer mellan sitta o stå på jobbet och inväntar verkligen nästa veckas sportlov när jag inte ska sporta utan ta det lugnt!
Skrållans nya fina vagn står på plats och jag måste vara inne i en verklig "boa" fas, min hjärna är full av inredningstankar kring allt möjligt. Det är den i och för sig alltid, det är ju så roligt! Just nu avslutas lite förändringar i storebrors rum och näst på tur är det nya rummet här nere och då blir ju Skrållans rum tomt för att inredas... Återkommer i detta digra ämne en annan dag!
Jag får inte vara uppe längre, ha en trevlig vecka!

fredag 13 februari 2009

Vänskap

Vänskap och kärlek är fokus i morgon på Alla hjärtans dag. Hur viktig är vänskapen i en människas liv? Jag tror att den har stor betydelse på många sätt. I mitt liv finns det mycket vänskap. När jag funderade på det här i bilen i morse så ser jag att vänskapen runt omkring mig är spridd, dels hur olika nära vänskap jag har till olika personer, hur lång den har varit och sedan att den är spridd över stora delar av landet. Det känns fint tycker jag. Det känns lika viktigt att ha de vännerna som jag sällan pratar med, man hörs en-två gånger per år och då är det som förr och sedan ha de vänner som jag har daglig kontakt med och som betyder mycket i livet just nu. Tänk vad många olika vänner jag har, vänner från barndomen, släktingar, vänner från studietiden, vänner från städer jag bott i, vänner via min man, mammavänner, jobbarvänner, vänners vänner, Gustavs vänners föräldrar och säkert fler som jag glömmer just nu.

Tack alla vänner där ute! Skönt att veta att ni finns i vått & torrt och ljus & mörker...
Hoppas att alla får en fin alla hjärtans dag,
ta hand om varandra!

söndag 8 februari 2009

Snor, snor

Nu börjar jag tröttna på alla dessa baciller som härjar vilt! Ska det aldrig ge med sig? Gustav blev frisk för en vecka sedan, då blev jag förkyld igen... Kenneth kroknade mitt i veckan och har varit liggande tills i dag. Då vaknar Gustav med ont i örat igen och hög feber! Det är ju underbart:(
Jag måste nog köpa decinfektionsgel och få lite mer bacillskräck... Det är svårt när jag vistas i barnmiljö hela dagarna och dagisbaciller när man kommer hem.

Vi kämpar på, snart kommer våren och solen:)
Hurra!


lördag 7 februari 2009

Ovanlig lördag!

I dag var det äntligen lördag men väckarklockan sjöng redan före halv sju. Jag har haft jobbdag med öppet hus. Kändes lite motigt att ge sig i väg men väl på plats är det ju ändå ett roligt evenemang. Vi läste och skrev om dinosaurier och skapade dem i trolldeg. Dinovärlden är enorm och jag får lära mig mycket av mina nioåringar! Dagen var också ett trevligt inslag i att få en avslappnad pratstund med föräldrarna som man ser mindre och mindre av när eleverna växer. På gott o ont... men vi konstaterade efteråt att de allra flesta är väldigt trevliga, glada & nöjda vilket känns bra när slutet närmar sig fortare än man anar.
Jag åkte sedan till centrum och gjorde mig själv glad genom att fynda på P&P några mammaplagg till 70%. Det är bra rea! Bland annat en svart klänning som kommer att passa perfekt inför en kommande stanhelg som bland annat innehåller besök på finrestaurang...
Min kväll kommer att få en fin avslutning för min man börjar återfå liv efter influensa och flera dagar i sängen. Nu ska han bjuda mig på souvas och potatisgratäng, mums!

tisdag 3 februari 2009

Kamp för livet!

Johanna har en länk till en blogg om en 3o+ kvinna mitt i livet som drabbats av svår cancer. Hon skriver om sin vardag och om vad som komma skall... En otroligt känslosam blogg och mycket tänkvärd! Hon verkar helt fantastisk och hennes nätverk runt omkring också. Jag slås så klart av tanken att inte gnälla för småsaker, inte vara missnöjd, inte tänka negativt och så vidare. Återigen är jag där jag hamnar titt som tätt; ta vara på dagen och gör det bästa av den!
Läs Sabinas kamp.

http://mittlivsabina74.blogspot.com/

söndag 1 februari 2009

Nostalgi!

10 år är väldigt lång tid när man tänker efter... Ändå kan vi konstatera efter en helg i Luleå att det mesta är sig likt och mycket ser precis likadant ut som när vi levde vårt liv som studenter där i staden! Det var väldigt kul att åka upp tillsammans med min vän Anna och uppleva gamla minnen... Riktigt med påfyllelse av energi och många roliga skratt, hotellyx och bara nöjen- det behöver vi i bland!
Skrållans resa går i rask takt just nu och jag tror att han växer så det knakar. Jag tycker att magen är väldigt stor och jag känner honom tydligt, speciellt sena kvällar och tidiga mornar vilket inte tyder på någon succérytm direkt. Jag försöker att inte stressa så mycket men det är svårt när jobbet är väldigt hektiskt och allt rullar på. Jag känner av tydligt när det blir för mycket så jag måste ta det lugnt, vill inte få ont hela tiden! Det var en kort sammanfattning av läget så här i den tjugoandra veckan. I dag fick Åsa en liten Molly, Grattis!