fredag 31 augusti 2007

Underbara ord!


Vilken lycka det är att höra sin egen lilla son utveckla ett eget språk... Jag säger ju så ofta till honom " Älskar dig Gustav" och nu kommer det efterlängtade svaret tillbaka "älskar mamma". Kan det bli bättre? Vilken känsla, fantastiskt!

torsdag 30 augusti 2007

Pedagogiska arbetet?

Jag blir så matt av allt "annat" jag måste göra i mitt jobb förutom det som egentligen är mitt uppdrag. Jag har arbetat som en idiot de här två veckorna och ändå är det hemma på kvällen jag sitter och funderar över undervisningen... Kommer aldrig till den planeringen på dagtid eller planeringstid och det är inte riktigt min grej att skita i allt som ska fungera på en skola men kanske skulle man stänga in sig med barnen och låta allt annat bara bli som det blir... Låter negativt men många som läser råkar ju själva leva i samma värld som jag! Och ni som inte alls förstår vad jag tjatar om, ni måste tänka på att det är en kommunal verksamhet, det är stor och då menar jag stor majoritet kvinnor på arbetsplatsen (kan bli svårt att ta beslut...) och vi arbetar med människor, små människor till på köpet. Måste avsluta positivt, för det finns ju en annan sida som gör att man stannar i skolvärlden. Jag har haft en liten förstagluttare som fick en träningsbok på små bokstäver av sin fröken under sommarlovet (jag vet, jag är hemsk...). Nu kommer han glad som en lärka tillbaka med boken i ena handen och en tjock plastficka i andra. Då har mamman kopierat boken 7 gånger och han har skrivit små bokstäver varje dag... Tur att det har varit regnigt. I morgon belönas han med en guldpenna och glow in dark stickers i en liten present från fröken:)

söndag 26 augusti 2007

Paradiset!



Nu är det dags att lägga ut några bilder från paradiset som Theo kallar det här! Att få bo på bondgård en hel helg tillsammans med sina kompisar och sedan vara en hel dag på Kolmården, det kan ju inte vara annat än paradiset...Gustav var rätt nöjd också för han fick ju köra en stor traktor!

fredag 24 augusti 2007

Tunga ben...

I dag hände det igen! Jag skulle träna på lunchen och valde det enda pass som fanns klockan 12 så klart... PT-cirkel, jag anade att det kunde bli lite körigt men kände mig motiverad. Väl på plats och med foten innanför dörren så uppenbarade sig alla stationer som personlige tränaren hade lagt fram i salen. Det var första gången för passet också på höstschemat så vi var bara 4 stycken tappra "kvinnor" på plats... Inte läge att försöka smita direkt! 2x30 sekunder på varje station, jobba 2 o 2 på vissa av stationerna och jag går runt och peppar er uppmanade fröken!! Puh, en station var boxning och min träningskompis boxade nästan in mig i väggen. Jag frågade lite fint om hon gick ofta på boxpass, nä jag tävlar blev svaret... Oj vad jag tog i för att hålla jämna steg med henne resten av övningarna, man vill ju som sagt inte ge sig. På benböj fick jag beröm av kompisen för att jag var så stark, är du skidåkare frågade hon?? Stark eller feta ben det är frågan... Eller som min pappa säger så fint; kraftig benstomme!
Tillbaka på jobbet med kraftigt bendaller kändes det skönt, nu är inskolningen på Sats över!



måndag 20 augusti 2007

Nu rullar tåget igen...

Krama tanter, surr, surr, kaffe, schemaproblem, rättvisa åt alla, nya lösningar, ta hand om nyanställda, tänka(!), planera, packa upp material, städa(!!), fixa, trixa, boka möten, gå på möten och så vidare.... Nu rullar alltså tåget igen vilket betyder att jag är tillbaka på arbetet! Veckan utan elever, vad gör egentligen en lärare då? Tja, rätt mycket faktiskt o detta var några smakprov från alla intryck den första dagen på det nya arbetsåret... -:)


Grattis till våran Emmy i dag på hennes 13 års dag! Hurra!

tisdag 14 augusti 2007

Träning!!


Till slut fattade jag beslutet att återvända till Sats för att träna. Det blev ett lätt beslut tack vare Johanna, Tack:-) I går smög jag in genom porten för första gången och tecknade mitt avtal. De i receptionen hälsade glatt och påminde mig om att det var minsann länge sedan vi såg dig... Din bebis är väl inte så liten längre! Nja, det beror ju på hur man ser på det men han fyller snart 2 svarade jag med ett litet leende... När allt var färdigskrivet tassade jag vidare mot spinningsalen. Jag tyckte det skulle kännas skönt att dra i gång med en genomkörare! När jag öppnar dörren får jag se att spinningmagistern är Danne, helt crazy är han och tvingar en med piska och dansbandsmusik att cykla tills blodsmak infinner sig. Jag försökte att inte fokusera på Danne utan min egen cykeltur. Det gick väl sådär, det är så lätt att dras med i hetsen och sista låten skulle vi sjunga med och jag var så glad att det snart var slut så jag klämde i på "i natt är det du, i natt är det jag nananan minsta motståndets lag nanana.... Jag kände mig jättepigg & glad när jag åkte hem!


söndag 12 augusti 2007

Barnkalas i långa rader...

Livet som småbarnsförälder innebär några barnkalas per år! Nu när våra barn börjar bli stora, ja större i alla fall duggar kalasen tätt... I helgen har vi ätit tvåårstårta både lördag och söndag! Kalaset i går var ju riktigt toppen eftersom mamman och pappan hade glömt att skriva på inbjudan när kalaset skulle sluta... Det blev ju fantastiskt trevligt för oss som inte alls ville gå hem utan kom klockan två och åkte när Gustav var riktigt övertrött vid nio-rycket. Då hade vi fått en god grillmiddag på köpet också!
Jag kanske tillhör minoriteten som tycker det är kul med kalas, man får ju själv vara lite social och när det är utekalas leker barnen så bra själva! Vår son får russin och salta pinnar i sin godispåse, han vet inte vad godis är än....stackarn!
Grattis Theo och Alice!

fredag 10 augusti 2007

Regntrots!

I dag har vi trotsat regnet... Man säger ju alltid att det inte finns något dåligt väder, bara bra kläder! Därför tog vi på oss regnställen och gummistövlar och gick ut på promenad. Gustav somnade i vagnen efter tio minuter och sov gott medan jag traskade vidare i hällregnet, riktigt skönt! En vanlig regndroppe är 0,5-6,0 millimeter i diameter. Den kan aldrig bli större än 6 millimeter – då faller den sönder till flera små...

måndag 6 augusti 2007

Gammal vänskap...

Gammal kärlek rostar aldrig är väl inget jag tror på men gammal vänskap rostar inte i första taget 0ch är väldigt speciell och betyder oerhört mycket för mig i alla fall. När man träffas är det som i går... Min vän Anna Göteborg som jag kallar henne på bloggen har varit här i några dagar och vi har haft det så bra! Vi pratar i det oändliga och skrattar en hel del, dricker vin och analyserar livet. Tack Anna och ni andra - glöm inte era vänner!

lördag 4 augusti 2007

Fest på byn

Solen visar sig och genast blir det drag på byn. Människor längs hela standpromenaden och även jag och Anna med barnvagnen trivdes. När vi sedan svängde upp på gatan igen och passerade en parkering blev jag genast uppmärksam på en något komisk situation... En småbarnspappa stod utanför sin bil och kämpade med att få av sig bärselen när en mycket berusad man stannade till " vilken snygg fru du har" meddelade han småbarnspappan. "Tack svarade han och såg glad ut". Småbarnsmamman i vit kjol stod inlutad i bilen och spände fast sitt barn i stolen. "Snygg häck har hon också" blev nästa replik av fyllot med blicken ännu mer skärpt på småbarnsmamman. "Tack svarade småbarnspappan igen!" "Kan jag få telefonnumret om ni skulle separera någon gång?" var det sista jag hörde eftersom jag inte stannade upp utan lite smidigt passerade förbi...
En halvtimme senare mitt på Stora gatan träffar vi på samma man igen, nu i full färd med att övertala två äldre damer att gå till bolaget och köpa ut åt honom. Övertalningen lyckades inte och det var det sista vi såg av den överförfriskade gentlemannen...

torsdag 2 augusti 2007

Utmaning!

Som rätt ny bloggare måste jag säga att det är kul! Helst nu under ledigheten då tiden finns. Jag tar med mig kameran ut oftare nu också vilket är bra... Som bloggare undrar man bara vem dem är, alla de som gör att räkneverket tickar framåt! Tur som den att jag fixade med en räknare i alla fall annars hade nog denna blogg varit nedlagt, stendöd för länge sedan eftersom jag då hade trott att inte en jäkel läser det jag skriver.. Detta betyder inte att jag vill att hela världen ska se min blogg eller att jag förväntar mig långa utlägg av alla som kollar in. Jag är bara sååå nyfiken och vill så gärna veta vilka ni är!
Min utmaning till er i denna stund är att när du läst klart detta, klicka vidare på kommentarer och skriv bara något, ett litet message kan du bjuda på!!

Puss!