fredag 13 juni 2008

Den blomstertid nu kommer!

Skolavslutningar är vackert och högtidligt. När jag stod där i går tänkte jag på när det så småningom blir min första som mamma. Tänk så stolt man kommer vara över sitt eget barn! Jag har ju gjort några skolavslutningar under åren och då är jag också stolt men i en annan roll, det är en häftig känsla att stå där i klassrummet som huvudperson när det fylls till bristningsgränsen av förväntansfulla barn, mammor, pappor och mormor och farmor. Där står de med sina kameror och breda leenden. Jag hade en fin stund i går med min klass, de fick beröm för sin fantastiska utveckling under året! Inte undra på att man är trött... :)Ute på gården träffade jag sedan gamla elever och föräldrar från förr. Det är nästan ännu häftigare! Åren går och det är helt galet när de kommer fram och ger stora kramen. Snart gymnasieelever, nästan lite vuxna som berättar hur det har gått för dem och vad de ska läsa vidare till. Pratar glatt om saker vi gjorde och minnen de bär med sig. För mig är det verkligen att få tillbaka, en av fördelarna i mitt yrke...Kvällen avslutades med en trevlig middag med alla mina kollegor. Nu fortsätter planeringen inför nästa läsår.
Glad Sommar!











2 kommentarer:

Malin N sa...

I år var det lite speciellt med skolavslutning, eftersom jag skulle säga "Hej då!" till min fina klass. I måndags var det klassträff med brännboll och fika och då fick jag världens finaste present. En pärm där alla barn hade skrivit ett eget blad, med brev, dikter, bilder mm. Då grät fröken i 3A (att man är rätt så slutkörd så här i slutet av en termin, gör ju inte att man blir mindre gråtmild heller...).

Nu känns det bra tycker jag. Fast i augusti kommer det nog att kännas lite jobbigt att de inte är "mina" längre...

kramar Malin (har också två arbetsdagar kvar till ledigt!)

Karin Olovsson sa...

Tänk stackars Theo då när han har skolavslutning om några år och hans mamma står och storgråter. Jag kan gråta bara jag hör "Den blomtertid" på radio.