torsdag 22 november 2007

Gustavs dag!

I dag har jag varit mamma hela dagen, härligt! Jag och Gustav åkte till dagis vid halv nio. Jag hade frågat honom om jag fick vara med på dagis hela dagen och han sa JA... Vi lekte en stund först och sedan var fruktstunden utbytt mot en bulle i dag, mys som jag tycker är helt ok! Sedan var det lek igen på den stora avdelningen och det är ju döspännande.-) Förmiddagen avslutas med samling med sånger och genomgång av vilka barn som var på plats och vilka som var lediga. Det är väl lite som jag anade, mycket fri lek. Inte tro att jag vill att de ska gå på led med piskan i hälarna men jag klurar som mest på den röda tråden och den pedagogiska inriktningen... Den finns inte riktigt där, ännu får vi hoppas. De är ju små, jag vet så därför ska jag väl inte hetsa upp mig. Men... visst är jag lite petig och vill att det ska kännas 100%. Vid matbordet visade Gustav att mamma var med och var lite tjurig och skulle inte äta med skeden utan envisas att ta allt med händerna, även rödbetor! Fröken Mia kände inte igen honom och vi skyllde på mammas närvaro. Barnen tränar på att vänta på varandra så de ska sitta kvar när de har ätit klart. Det tycker min son är väldigt onödigt, han vill i väg och leka så fort HAN är klar. Han påpekade ivrigt när alla de andra hade fått i sig sista tuggan; Oliver KLAR, Melwin KLAR... Allt för att få gå! Detta får vi bli hårdare med här hemma för Gustav var värst vid bordet, hops!
När det var vila drog jag i väg till ICA maxi och gjorde en storhandling i lugn o ro, skönt! Köpte faktiskt två julklappar till Gustav, eller födelsedagspresenter kanske det blir. Vi ska ju liksom ha dubbelt... Sedan var jag tillbaka på Fröjden igen och de var fortfarande inne. Det kändes så där att de inte gick ut när de hade varit inne hela dagen. Men jag hoppas att det berodde på det usla vädret och att deras gård inte är klar ännu. De asfalterade i dag så snart har de en finfin gård att leka på... Vid halv tre bestämde jag mig för att vi skulle åka vidare och ha en mysig eftermiddag nu när vi hade chansen så tidigt på eftermiddagen. Vi åkte runt och lämnade några inbjudningar till kalaset och sedan till biblioteket. Där fikade vi muffins o chokladboll innan vi lånade massor av bra böcker. Vi har läst om Nicke Nyfikens jul och Molly i kväll. Gustav älskar att läsa böcker vilket gör mig fantastiskt glad... Jag ska göra allt i min makt för att behålla det intresset! Klockan blev mycket och vi åkte hem och lagade mat, vi åt tillsammans och ingen lämnade bordet förren båda var klara. Det har verkligen varit kvalitetstid för mor & son. Jag är så glad att jag bestämde mig för att hitta den här dagen... Och även glad att jag har så gulliga kollegor som fixar och hjälper mig. Eva, hon är guld hon! Sedan somnade Gustav nöjd och glad i sin säng.


Björnen sover, björnen sover....
Gustav med sin bästa kompis!

På biblioteket ska man läsa böcker...


Ps. Grattis på namnsdagen Cecilia!

1 kommentar:

Malin N sa...

Vilken härlig dag! Ibland vill man lagra stunder med sina barn i en liten burk med lock som går att öppna långt senare för att få uppleva stunden igen... Och ibland är man väldigt tacksam över att vissa stunder är över och hoppas, hoppas att de inte ska komma tillbaka. Det är underbart att vara förälder, visst?

kram