torsdag 30 augusti 2007

Pedagogiska arbetet?

Jag blir så matt av allt "annat" jag måste göra i mitt jobb förutom det som egentligen är mitt uppdrag. Jag har arbetat som en idiot de här två veckorna och ändå är det hemma på kvällen jag sitter och funderar över undervisningen... Kommer aldrig till den planeringen på dagtid eller planeringstid och det är inte riktigt min grej att skita i allt som ska fungera på en skola men kanske skulle man stänga in sig med barnen och låta allt annat bara bli som det blir... Låter negativt men många som läser råkar ju själva leva i samma värld som jag! Och ni som inte alls förstår vad jag tjatar om, ni måste tänka på att det är en kommunal verksamhet, det är stor och då menar jag stor majoritet kvinnor på arbetsplatsen (kan bli svårt att ta beslut...) och vi arbetar med människor, små människor till på köpet. Måste avsluta positivt, för det finns ju en annan sida som gör att man stannar i skolvärlden. Jag har haft en liten förstagluttare som fick en träningsbok på små bokstäver av sin fröken under sommarlovet (jag vet, jag är hemsk...). Nu kommer han glad som en lärka tillbaka med boken i ena handen och en tjock plastficka i andra. Då har mamman kopierat boken 7 gånger och han har skrivit små bokstäver varje dag... Tur att det har varit regnigt. I morgon belönas han med en guldpenna och glow in dark stickers i en liten present från fröken:)

1 kommentar:

Maria Kvickström Enquist sa...

Exakt!!! Var tog det pedagogiska arbetet med eleverna vägen. I veckan har jag varit så irriterad på just detta. Det är så himla mycket "skit" runt omkring som ska måste göras. Jag känner mig som världens tråkigaste fröken för att jag inte hinner/orkar planera nått roligt. Imorgon åker vi dock till naturskolan på Järvafältet för en heldag i Linnés anda.
Kram från en annan lärare (som gärna skulle vilja starta en egen skola)