tisdag 1 april 2008

Välkommen vår!

Vår är inom tempererat klimat en av de fyra årstiderna, som på norra halvklotet brukar omfatta månaderna mars, april och maj och på södra halvklotet brukar omfatta månaderna september, oktober och november.
Snön som fallit under vintern smälter, vilket ibland kan utlösa vårflod. Våren ses dock ofta som positiv av många, vilket till exempel givit namn åt Pragvåren 1968, då Tjeckoslovakien försökte införa en ökad liberalisering av det dåvarande politiska systemet.
SMHI definerar vår som när dygnsmedeltemperaturen är stigande och över noll grader i minst sju dagar.


Ja, det stämmer väl att våren är här nu! Underbart att kunna gå ut efter middagen och leka en stund... Gustav och Amanda lekte i lekstugan och jag och Ingrid surrade en stund. Dygnet blir så mycket längre och trevligare när det är ljust och alla tinar fram. Gustav har fått en cykel och efter tre övningsturer så cyklar han superbra! Jag vet att man överskattar och ser väldigt positivt på sitt eget barn men jag tycker att han lärde sig så otroligt snabbt, heja! Inomhus på Katarina är det däremot inte lika muntert eftersom K ligger med väldigt hög feber som inte ger sig alls oavsett piller. I morgon blir det läkarhuset under hot. Har aldrig sett honom så där och när han själv säger att det är illa då är det nog väldigt illa...

Jag måste bara skänka en tanke till alla ensamstående småbarnsmammor eller pappor. Vilket jobb de utför varje dag. Jag är ju helt slut för att få i hop min mornar nu när jag ska lämna också. Då är det inte så kul att ha ett jobb där man måste vara på plats en exakt tid, helst inte när det är fyra mil bort...


1 kommentar:

Anonym sa...

Tråkigt att Kenneth är sjuk. Det är mysko den där influensen som håller i sig så länge. För det är väl det vi får hoppas att det är, influensan alltså. Eller också är det för att han träffade för många gnagare i söndags. Kan inte vara bra. ;-)

Hälsa
/Karin