onsdag 21 januari 2009

Mat, mat, mat

Jag har funderat lite kring det här med GI-kosten. De pratade om det på tv:n i morse, hur man utelämnade kolhydraterna och satsade på fettet...Ja, allt det där som vi alla har lärt oss eftersom GI är så i ropet. Här hemma hos oss pågår ju lite GI-hysteri med nya recept och nyttigheter. Nu till min slutsats när det gäller min egen inblandning. Jag äter så klart all den goda maten mannen lagar och tänker att det här är ju bra, jag är också duktig! Men sedan funderade jag vidare och kom fram till att jag äter även god pasta, mumsiga morgonmackor även en och annan kvällsmacka och lite annat smått o gott! Alltså både kolhydrater och fett...
Men jag är ändå glad för vi har fått många ideér till nya recept och det behövs verkligen:-)


2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte GI att utelämna kolhydrater. Det är att äta långsamma kolhydrater. Atkins är att utelämna dem helt - och visst gårt man ner - men vad händer när man börjar äta normalt igen? och r det inte så att kolhydraterna kanske fyller någon funktion? En läkare jag hörde en gång berättade att om man inte äter kolhydreáter så leder det till "autokannibalism", dvs. att kroppen ersätter behovet av energi inte genom att ta från fett (eftersom det kostar mer energi än det smakar att göra om fett till energi) utan från muskelmassan. När du går ner är det muskler du tappar, inte fett. Proportionellt sett blir du fetare efter en Atkinsdiet...

Anonym sa...

Tur att jag äter allt med andra ord...