torsdag 1 januari 2009

Årets första dag!


Året kunde ju inte börja bättre! Vilket vinterväder och vilken fantastisk skridskois ute på Sigtunafjärden... Tänk att bara gå ner för backen och ta på sig skridskorna och sedan susa iväg... Det var spegelblankt och så härligt att åka en sväng. I morgon blir det en längre tur med en stor god matsäck. Det är bara att passa på för det varar väl bara några få dagar kan jag tro...

4 kommentarer:

Anonym sa...

SENASTE NYTT:
Nyårsdagen den 1 januari

God fortsättning på det nya året. Vi upprepar varningen nedan för Sigtunafjärden. Den ger ett väldigt stabilt intryck vid Sigtuna med mer än decimetertjock is, vilket även större delen av fjärden har. MEN det finns stora öppna partier och mindre öppna vindbrunnar längre söderut, framförallt ner mot Djupvik men även utanför Munkholmsviken. När dessa nu fryser till i kylan kan det vara svårt att se att isen bara är några centimeter tjock och inte bärig. Även norrut på fjärden finns vindbrunnar.

Så god kunskap, utrustning och sällskap krävs för att ge sig ut långt på fjärden. För övrigt är det kul att se folklivet vid Sigtunas strand.

Anonym sa...

Gud vad man undrar vem det är som vet allt detta!!!

/Cecilia

Anonym sa...

Gott Nytt!
Vi har också varit på isen och njutit - fjärde dagen i rad i dag! Det är ju helt underbart :-)! Wilma tar sig fram på sina nya skridskor och Alice sover i vagnen. Vi är en liten cirkus, när vi kommer... Sedan turas mamma och pappa om att åka fortare och längre bort!
Åker till Tranås imon ett par dagar!
Kram
Anna

Anonym sa...

Det var information från Friluftsfrämjandet i första kommentaren. Infon stämde med öppet vatten på vissa ställen men det var synligt. Vi var försiktiga och det känns alltid bra när det är spegelblankt och man ser decimetern...

Friluftsfrämjandet eller isplanket ger bra info till långfärdsskridskoåkare!

/C