söndag 18 januari 2009

Middagstips

Ur boken GI för hela familjen av Ulrika Davidsson har vi ätit två middagar i helgen. Mums båda gångerna! Tänk så många gånger jag har föreslagit att vi ska äta lite bättre och testa något nytt, så nu plötsligt genom ett "efter-julen-vad" då är det andra bullar här i huset... Jag är ju just nu inte så jättetaggad att gå ner i vikt utan njuter av att inte ha så höga krav på mig själv. Hoppas att detta nyttiga kvarstår även till sommaren...

Ugnsbakad lax med citronpesto och bulgursallad
600 g laxfilé
olivolja
2 citroner
salt o peppar
2 msk röd pesto
1 dl färskriven parmesanost

Bulgursallad med sparris, coctailtomater, gräslök, rivet citronskal som ska vara ljummen.
Vi gjorde även en kall sås av creme fraiche, citron och gräslök.

Flygande Jakob
Grillad kyckling el. kycklingfilé
1 pkt bacon
200 g champinjoner
2 bananer (kan med glädje utelämnas...)
2 dl vispgrädde
½ dl chilisås
salt o vitpeppar
1 dl jordnötter

Tillbehör: Råris och en god sallad

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men var är matbilderna? ;-) Själv fick jag lammstek och rostade grönsaker och en god sås av min man. Supergott!

MiTTSeTTe sa...

Mmm.. det låter gott, tackar för tipset det skall lagas!
/Kram