Nu har jag funderat över det här med färgval! Tycker vi verkligen om klara, fina och vackra färger? I så fall på vad? Just nu gör man reklam för att inredningen i vår ska vara mycket färg, men i verkligheten köper ju de flesta av oss ett blockljus på sin höjd i en klar färg och sedan håller vi oss till den mildare färgskalan. Och nu till den stora frågan? Kläder... I vår ska det visst även i klädväg vara färgglatt, vi får väl se... I förra veckan gick jag på promenad tillsammans med mitt arbetslag på väg till en kurs. Scannade då av ryggtavlorna på kollegorna som gick framför mig- alla hade svarta jackor! Men fy så tråkigt. Ändå är det så att när jag tänker på att köpa en ny vårjacka så tänker jag direkt svart. Varför? I dag satt jag på spinningcykeln och då slår det mig att titta runt i salen på träningskläder. Japp, 96% ungefär hade svarta kläder, både byxor och tröjor. Jag tycker också om svart och väljer gärna det. Det kanske är en trygg färg och användbar, passar alltid. Den gör oss smala, ja visst där finns nog en poäng... Snyggt men lite tråkigt eller? Jag ska satsa på en röd vinterjacka nästa år, tror jag...
Svart är färgen på en yta om den inte utsänder något ljus som kan förnimmas av det mänskliga ögat. Alla kulörer övergår i sin mörkaste form i svart. Se även neger och lodnezz-e.
Som förled i ord betecknar svart- inte bara saker med färgen svart, utan också saker som är negativa till sin natur. Jamför svartfot, svartsjuka, svartlista, svartmetall, svartarbete.
Svart symboliserar ursprunget, tomheten och de oanade möjligheterna. Till skilnad från ett ljust och vitt rum som ger energi utifrån, kan ett mörkt och svart rum bidra till invärtes regenerering t.ex. genom djup och ostörd sömn. I vaket tillstånd eliminerar färgen Svart yttre störningar och stärker koncentrationen till den egna viljan, medvetandet och den fria tanken - detta har skapat ett behov av nedsvärtning av färgens rykte hos makthavare, som traditionellt sett alltid motarbetat det fria tänkandet och sedan antiken har svart därför sammankopplats med död och sorg i västerlandet (inom den kristna kyrkan är dock sorgens färg lila).
Ockultister använder sig av färgens avsaknad av energier för att underlätta ostörda magiska flöden, vilket kyrkan med glädje pekat på som tecken på att de ljusskygga individerna sysslar med något ondskefullt.
Inom politiken har svart förknippats med fascism och anarkism.
Grattis Martin 34 år i dag!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Mycket intressant. Fundera rjust på vad jag ska köpa för jacka. Jag har varit så snål så jag dragit in på vinterjacka trots at tjag bestämt at jag skulle köpa just en svart dunjacka till vintern. Nu är det ju ingen idé och då kanske dte får bli en med lite färg. Fast man tröttnar ju på färg också... Ja det är svårt.
Att försöka kämpa mot de "svarta" köpen är svårt. Jag brukar ofta testa färgglada kläder och samtidigt nåt svart plagg, med det slutar oftast med att man köper den svarta. Svart är snyggt men jag håller med om att det är lite tråkigt. Satsa på färg du!
/kram från en som är färgglad inuti
Skicka en kommentar